لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

انتقاد دوباره پوتین از استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بار دیگر با انتقاد از استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در اروپا، گفته است که این سامانه موشکی به طور بالقوه، قابل تبدیل به سامانه‌ای تهاجمی برای استفاده علیه فدراسیون روسیه است.

خبرگزاری دولتی تاس، روز شنبه ۲۹ خرداد، سخنان آقای پوتین در سن پترزبورگ را بازتاب داده که در آن رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر از استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اروپا انتقاد کرده است.

او گفته است که «تهدید [هسته‌ای ایران] وجود ندارد اما سامانه دفاع موشکی [در اروپا] همچنان در دست ساخت است. پس حق با ماست که می‌گفتیم آنها به دنبال فریب ما هستید، و در مورد استقرار این سامانه موشکی به بهانه تهدید ادعایی هسته‌ای از سوی ایران، با ما صادق نبوده‌اند».

آقای پوتین یادآور شده که «به نظر می‌رسد آنها باز هم در پی فریب ما هستند»، و افزوده است که «ما به طور تقریبی می‌دانیم از چه زمانی آمریکایی‌ها موشک‌های جدیدی خواهند داشت که نه ۵۰۰ کیلومتر، بلکه بیش از برد دارد، و از آن زمان آنها توان هسته‌ای روسیه را تهدید خواهند کرد».

او تأکید کرده که «ما می‌دانیم که در گذر سال‌ها چه اتفاقی قرار است بیفتد و آنها هم می‌دانند که ما می‌دانیم».

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور روسیه به انتقاد از تداوم استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در اروپا می‌پردازد.

آقای پوتین یک ماه پیش در سفر خود به یونان نیز، با انتقاد شدید از آغاز به کار سیستم دفاع موشکی آمریکا در رومانی و نصب نمادین این سامانه در لهستان، تأکید کرده بود که با رفع تهدید ایران، سامانه دفاع موشکی آمریکا دیگر توجیه ندارد.

رومانی و لهستان هر دو از کشورهای عضو بلوک شرق و متحد اتحاد جماهیر شوروی بودند، و در واکنش به ابراز نگرانی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور لهستان تأکید کرده که این سامانه علیه هیچ کشوری نیست و تنها برای «دفاع از آسمان اروپا در برابر هر حمله موشکی» خواهد بود.

اما رئیس‌جمهور روسیه، بار دیگر روز شنبه گفته است که آنچه آنها «به طور مداوم تکرار می‌کردند» این بود که «ما باید از خود در مقابل تهدید هسته‌ای ایران محافظت کنیم».

او پس از آن این موضوع را تکرار کرده که «تهدید هسته‌ای ایران کجاست؟ هیچ جا».

«همه پیشنهادهای روسیه رد شد»

بخش دیگری از سخنان بازتاب یافته ولادیمیر پوتین در خبرگزاری تاس به احتمال همکاری این کشور با آمریکا برمی‌گردد.

رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه گفته است که آمریکا به رغم همه پیشنهادها و انتقادهای ما در مورد همکاری‌های واقعی، نمی‌خواهد با روسیه همه همکاری کند و با رد پیشنهادهای روسیه، برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

او اضافه کرده «باور کنید یا نه، ما پیشنهاد مشخص برای همکاری‌های مختلفی ارائه کرده‌ایم که همه آنها رد شده است».

همچنین بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین آمریکا و متحدانش را متهم کرده که از بحران اوکراین به عنوان «توجیهی برای ادامه حیات ناتو استفاده می‌کنند».

رئیس‌جمهور روسیه افزوده است که برای توجیه ضرورت وجود ناتو، آمریکا و همپیمانانش به «دشمن خارجی» نیاز دارند، در حالی که در شرایط کنونی «نه پیمان ورشو وجود دارد و نه اتحاد جماهیر شوروی».

این اظهاراتی در حالی است که فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه از برگزاری رزمایش نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در شرق اروپا، انتقاد کرد و این گونه حرکات را تحریک‌آمیز و باعث تشدید تنش‌ها با روسیه دانست.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با مجله «بیلد» که متن آن روز یکشنبه منتشر خواهد شد، همچنین افزوده است که «رژه نمادین تانک‌ها در مرزهای شرقی کشورهای عضور ناتو، تضمین‌کننده امنیت نیست.

آقای اشتاین مایر مشخص نکرد که کدام رزمایش را مدنظر دارد اما خبرگزاری رویترز که این خبر را منتشر ساخته، دیدگاه‌های وزیر خارجه آلمان را نشانه شکاف در دیدگاه سیاسی هیئت حاکمه این کشور نسبت به مسکو دانست.

او در عین حال بر مشارکت دادن روسیه در یک همکاری بین‌المللی مسئولانه، در مورد کنترل تسلیحاتی، بحران خاورمیانه، و نیز عدم دسترسی ایران به سلاح‌های اتمی تأکید کرده است.

گفته‌های وزیر خارجه آلمان پس از آن بیان می‌شود که هفته گذشته، ۳۱ هزار نیروی نظامی کشورهای عضو ناتو و همپیمانان آنها، در لهستان و لیتوانی یک رزمایش دفاعی برگزار کردند.

نیروهای نظامی آلمان هم به عنوان یکی از اعضای ناتو در این تمرین دفاعی حاضر بودند.

هفته گذشته کشورهای آمریکا، بریتانیا و آلمان​، در قالب طرحی، اعلام کردند که از سال آینده میلادی برای مهار قدرت‌نمایی روسیه در منطقه، یک واحد نظامی در مرزهای شرقی ناتو مستقر خواهد شد.

روسیه از سال گذشته و به دنبال مداخله در اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه، مشمول تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپاست. تحریم‌هایی که در دسامبر سال گذشته میلادی برای شش ماه دیگر تمدید شد، و در همین ماه، رهبران اتحادیه اروپا در مورد تمدید احتمالی یا برچیدن آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

اتحادیه اروپا لغو این تحریم‌ها را مشروط به انجام تعهدات روسیه بر پایه پیمان مینسک می‌داند، اما روسیه از زبان رئیس‌جمهور خود گفته است که موضوع کریمه برای همیشه تمام شده و قابل بحث نیست.

XS
SM
MD
LG