لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

پوتین: موضوع کریمه برای همیشه تمام شده و مذاکره‌ای در کار نیست


آقای پوتین که به یونان سفر کرده، بار دیگر از سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا به عنوان تهدیدی برای روسیه نام برده و گفته که مسکو در واکنش اقداماتی را انجام خواهد داد.
آقای پوتین که به یونان سفر کرده، بار دیگر از سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا به عنوان تهدیدی برای روسیه نام برده و گفته که مسکو در واکنش اقداماتی را انجام خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هم رومانی را تهدید کرده و هم گفته که دیگر مذاکره‌ای درباره بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین در کار نخواهد بود.

آقای پوتین که شنبه هشتم خرداد وارد آتن، پایتخت یونان شد، بار دیگر از سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا به عنوان تهدیدی برای روسیه نام برده و گفته که مسکو در واکنش اقداماتی را انجام خواهد داد.

سامانه دفاع موشکی آمریکا که برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده، اخیرا در رومانی عملیاتی شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در این زمینه گفته است که «شنیده می‌شود این موضوع تهدیدی برای روسیه نیست و روسیه را هدف قرار نداده اما مشخص است که این تهدیدی برای ماست و می‌تواند به سادگی توان تهاجمی داشته باشد».

اوا همچنین در این سخنان با تهدید رومانی هشدار داده که «اگر تا دیروز برخی از مناطق رومانی نمی‌دانستند "هدف بودن" به چه معناست، حالا ما مجبوریم اقداماتی انجام دهیم که امنیت خودمان را تضمین کنیم».

آقای پوتین توضیح بیشتری درباره «اقدامات» احتمالی علیه رومانی نداده است.

رئیس جمهور روسیه در عین حال گفته که موضوع کریمه «برای همیشه و با در نظر گرفتن خواست ساکنان آن منطقه تمام شده، و روسیه هرگز در مورد آن مذاکره نخواهد کرد».

روسیه در سال ۱۳۹۲ شبه جزیره کریمه اوکراین را با توسل به زور به خاک خود الحاق کرد.

نه اوکراین و نه جامعه جهانی، جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند و روسیه را متهم به حمایت نظامی و مالی از جدایی‌طلبان شرق اوکراین می‌کنند.

مداخله روسیه در اوکراین و نیز عدم پایبندی این کشور به توافق‌نامه مینسک برای پایان بحران اوکراین، وضع تحریم‌هایی علیه این کشور توسط غرب را به دنبال داشته است.

با این حال یک روز پیش از سخنان جدید ولادیمیر پوتین؛ فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، گفت که اگر روسیه به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه مینسک عمل کند، احتمال کاهش قدم به قدم تحریم‌ها علیه آن وجود دارد.

XS
SM
MD
LG