لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

اوباما: ادعای اطلاع قبلی آمریکا از کودتای ترکیه کاملاً نادرست است


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه با رد ادعای اطلاع قبلی ایالات متحده از وقوع کودتا در ترکیه یا دست داشتن در این کودتای نافرجام، تأکید کرده که چنین گزارش‌هایی «به صراحت» نادرست است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای اوباما در کنفرانس خبری مشترک با همتای مکزیکی خود در کاخ سفید گفته که در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، نادرست بودن چنین گزارش‌هایی را برای او هم روشن ساخته است.

او افزوده که به همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرده این موضوع را برای همه اعضای دولتش روشن کند، چرا که در غیر این صورت روابط دیپلماتیک دو کشور و امنیت نیروهای آمریکایی در ترکیه می‌تواند در خطر قرار گیرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفته است: «هر گزارشی در این مورد که ما از تلاش برای کودتا اطلاع قبلی داشته‌ایم، یا آمریکا به هر نحو در آن دست داشته است، یا به طور کامل از دموکراسی در ترکیه پشتیبانی نکرده‌ایم، کاملاً نادرست است».

آقای اوباما که شنبه گذشته ساعاتی پس از اعلام کودتا در ترکیه، در بیانیه‌ای حمایت کامل خود از دولت منتخب و غیرنظامی ترکیه را اعلام کرده بود، روز جمعه نسبت به سرکوبی که پس از نافرجام ماندن کودتا اردوغان به آن متعهد شده، نیز ابراز نگرانی کرد.

به دنبال کودتای نافرجام هفته گذشته در ترکیه، دولت اردوغان فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ساکن آمریکا، را به رهبری آن متهم کرد و موج وسیعی از پاکسازی طرفداران او آغاز شد. همزمان مقام‌های این کشور خواستار استرداد آقای گولن به ترکیه شدند.

آمریکا گفته است که برای استرداد این رهبر مذهبی مخالف اردوغان، نیازمند دریافت درخواست رسمی و مدارک کافی است، گرچه دولت ترکیه مدعی است که مدارک درخواست استرداد فتح‌الله گولن در قالب چهار پرونده به آمریکا ارسال کرده است.

کاخ سفید پیشتر در این زمینه اعلام کرده بود که تصمیم درباره استراد فتح‌الله گولن به عهده باراک اوباما نیست، بلکه استرداد می‌بایست بر اساس معاهده بین آمریکا و ترکیه صورت گیرد.

این موضوع را باراک اوباما هم در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود تکرار کرد و گفت که چنین تصمیمی برعهده او نیست، و نیازمند طی شدن مراحل قانونی و قضایی مربوط به استرداد است.

از زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، دولت این کشور اقدامات گسترده‌ای در بازداشت هزاران نفر و تعلیق ده‌ها هزار نفر از شغل‌های‌شان انجام داده است. همچنین بیش از ۱۰۰ ژنرال ارتش ترکیه تاکنون بازداشت شده‌اند.

دولت ترکیه همچنین در اقدامی دیگر، ۱۰۸۵۶ گذرنامه متعلق به شهروندان این کشور را باطل کرده است.

مقام‌های ترکیه همچنین روز جمعه از بازداشت ۲۸۳ نفر از اعضای گارد ریاست جمهوری این کشور به ظن همکاری با کودتای نافرجام هفته گذشته خبر دادند.

افراد بازداشت شده، بخش ویژه‌ای از نیروهای مخصوص مستقر در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا هستند. این واحد ویژه در مجموع ۲۵۰۰ نفر عضو دارد، و گفته شده برای ۳۰۰ نفر از اعضای این واحد، حکم بازداشت صادر شده است.

XS
SM
MD
LG