لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار می‌شود


سخنگوی وزارت کشور ایران می‌گوید که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

سید سلمان سامانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته که شورای نگهبان این تاریخ را به وزارت کشور ابلاغ کرده است.

وی اظهار داشت که «وزارت کشور برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری انتخابات سال آینده را انجام داده و بر اساس زمان بندی قانونی اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد».

وزارت کشور ایران پیش از این روزهای ۲۹ اردیبهشت ماه و پنجم خرداد را به عنوان زمان برگزاری انتخابات به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود.

انتخابات در ایران معمولا در خردادماه برگزار می‌شود ولی از آنجایی که خرداد سال ۹۶ مصادف با ماه رمضان است لذا تاریخ انتخابات آینده به اردیبهشت موکول شده است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی می‌تواند یک دوره دیگر در رقابت‌های ریاست جمهوری شرکت کند.

آقای روحانی که توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی را در کارنامه خود دارد از سوی هواداران دولت و برخی از گروه‌های اصلاح طلب حمایت می‌شود ولی از سوی نیروهای تندرو نظام جمهوری اسلامی تحت فشار شدید قرار دارد.

رکود اقتصادی به رغم کاهش نرخ تورم و آزادسازی دارایی‌های ایران در نتیجه رفع تحریم‌های بین‌المللی، نارضایتی از توافق برجام و فیش‌های حقوقی مدیران دولتی از جمله محورهای حملات شدید اصولگرایان به دولت یازدهم است.

حمایت هواداران دولت و برخی شخصیت‌ها و گروه‌های اصلاح طلب از حسن روحانی در حالی است که اصولگرایان درباره نامزد یا نامزدهای احتمالی خود در رقابت‌های ریاست جمهوری سخنی نگفته‌اند و آن را به پاییز امسال موکول کرده‌اند.

به رغم اینکه رییس جمهوری ایران و دولت وی مسوولیت تعامل با جهان خارج و اداره قوه مجریه را برعهده دارند ولی قدرت اصلی در دست رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای انتصابی است که افکار عمومی نظارتی بر عملکرد و رفتار آنها ندارد.

برخی از رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان پیش‌بینی کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی احتمالا «یک دوره‌ای» خواهد بود. از جمله، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره ۲۹ تیرماه خود تاکید کرد که «برجام» و «فیش‌های نجومی» دو عامل «تعیین کننده انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶» ایران خواهند بود و این عوامل باعث خواهد شد تا ریاست جمهوری حسن روحانی، «یک دوره‌ای» باشد.

برخی از رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان پیش‌بینی کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی احتمالا «یک دوره‌ای» خواهد بود. از جمله، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره ۲۹ تیرماه خود تاکید کرد که «برجام» و «فیش‌های نجومی» دو عامل «تعیین کننده انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶» ایران خواهند بود و این عوامل باعث خواهد شد تا ریاست جمهوری حسن روحانی، «یک دوره‌ای» باشد.

این روزنامه استدلال کرده که «از يک سو مردم هيچ تغيير مثبتی در اوضاع معيشتی و اقتصادی خود به واسطه برجام احساس نكرده و از سوی ديگر تضعيف عدالت اجتماعی به واسطه رشد فسادهای مالی در مديران دولت را مشاهده می‌كنند».

در صورتی که حسن روحانی نتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بار دیگر انتخاب شود، این نخستین بار در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود که یک رییس‌جمهور برای بار دوم انتخاب نشده است.

حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای به عنوان هفتمین رییس جمهوری ایران برگزیده شد.

هنوز هیچ فردی به طور رسمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی نکرده است ولی علاوه بر حسن روحانی، از محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین و محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز به عنوان نامزدهای بالقوه اسم برده می‌شود.

آقای احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر سفرهای استانی خود را آغاز کرده و برخی گزارش‌ها حاکی است که وی قصد دارد وارد گود انتخابات ریاست جمهوری شود.

نام قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز پیشتر بر سر زبان‌ها افتاده بود ولی نه خود وی و نه افراد نزدیک به او این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، رای‌گیری برای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز انجام خواهد شد که بر اساس آن ۱۲۰ هزار عضو شوراهای سراسر کشور انتخاب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG