لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

گولن: اگر یک دهم اتهام‌ها درست باشد خودم را تسلیم می‌کنم


گولن در تصویری که در میانه ژوئیه سال جاری گرفته شده‌است
گولن در تصویری که در میانه ژوئیه سال جاری گرفته شده‌است

فتح‌الله گولن، واعظ منتقد رجب طیب اردوغان که ساکن آمریکا است، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان، اتهام‌های دست‌داشتن در کودتای نافرجام ترکیه را مجددا رد کرده و می‌گوید اگر حتی یک‌دهم گفته‌های دولت آنکارا درست باشد، او خودش را در اختیار آنها می‌گذارد.

واکنش دوباره گولن، در حالی‌ست که دولت ترکیه همچنان در حال پاکسازی‌های گسترده در ارتش و سازوکارهای قضایی و اداری آن کشور است. آنکارا، گولن را عامل اصلی پشت‌پرده‌ی کودتا توصیف می‌کند و مقام‌های ترکیه خواستار بازپس‌گیری او از آمریکا هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

موضوع گولن، اختلافاتی را میان دو کشور متحد که هر دو عضو «ناتو» هستند، برانگیخته‌است.

نخست‌وزیر ترکیه به تازگی گفته واشینگتن «قلب» ترکیه را شکسته‌است. پیش از این گفته‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی با همتای ترک خود، خواسته بود اردوغان برای دولتش روشن کند که اتهام‌هایی که آ‌ن‌ها به شکلی به آمریکا ارتباط می‌دهند، کاملا نادرست است: «در غیر این صورت روابط دیپلماتیک دو کشور و امنیت نیروهای آمریکایی در ترکیه می‌تواند در خطر قرار گیرد».

فتح‌الله گولن در مصاحبه خود با برنامه «جی‌پی‌اس» در شبکه سی‌ان‌ان گفته اگر «یک‌دهم» اتهام‌های وارد شده به او، «درست باشد» آن‌موقع «خودم را تسلیم می‌کنم و می‌گویم: حق با آنها است. بگذارید من را ببرند. بگذارید من را اعدام کنند».

گولن در بخشی دیگر از سخنان خود این احتمال را مطرح کرده که گروهی از عوامل کودتا به او علاقه‌مند باشند. اما این موضوع هیچ ربطی به خود او ندارد و او هیچ دخالتی در کودتا نکرده‌است.

او مجددا اتهام‌هایی را به دولت در ترکیه زده و می‌گوید «کسی صحنه را آماده کرده، بعد کسی که به نظر می‌رسد هوادار [من] است، عده‌ای را به این سمت (کودتا) کشانده‌است».

به گفته این واعظ ساکن پنسیلوانیا «این‌ها بیشتر شبیه یک فیلم هالیوودی‌ست تا یک کودتای نظامی. این‌ها شبیه یک صحنه‌آرایی‌ست. به نظر می‌رسد آنها زمینه را آماده کرده بودند تا آنچه اکنون در حال انجامش هستند را انجام دهند».

گولن پیشتر نیز اتهام مشابهی را به دولت در آنکارا زده بود. آنچه ترکیه رد کرده است.

غرب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر با نگرانی به وقایع و واکنش‌های پس از کودتا در ترکیه می‌نگرند. اما دولت ترکیه این انتقادها و نگرانی‌ها را رد کرده و می‌گوید بازداشت‌ها، پاکسازی‌های و اخراج هزاران نفر از ارتشیان، قضات و کارمندان، برای «تثبیت دمکراسی» لازم است.

دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه هنوز به گفته‌های تازه فتح‌الله گولن واکنشی نشان نداده‌است. دولت ترکیه جنبش «خدمت» که بر پایه افکار گولن شکل گرفته است را یک گروه «تروریستی» می‌داند. شبکه‌‌ای از سازمان‌های خیریه، مدارس و مراکز آموزشی و دیگر نهادهای اجتماعی و اقتصادی به جنبش خدمت وابسته هستند.

به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان درخواست‌های ارائه‌شده از سوی آنکارا، برای بازپس‌گیری گولن، در فهرست اتهام‌ها در «قوانین استرداد» که بین دو کشور توافق ‌شده، قرار نمی‌گیرد. دفتر نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید دولت آن کشور مدارک و شواهد زیادی را در اختیار آمریکا می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG