لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

دونالد ترامپ حاضر به حمایت از پل رایان و جان مک کین برای انتخابات کنگره آمریکا نشد


دونالد ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه «واشینگتن پست» مدعی شده است که برای پیروزی در انتخابات، طرح محرمانه‌ای دارد.
دونالد ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه «واشینگتن پست» مدعی شده است که برای پیروزی در انتخابات، طرح محرمانه‌ای دارد.

مبارزه انتخاباتی دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه مقام ریاست جمهوری روز چهارشنبه ۱۳ مرداد به آشفتگی بیشتر دچار شد و مقام‌های رسمی و عالیرتبه حزب خشم خود را از تکرار رفتار و سخنان جنجال آفرین او آشکار کردند.

دونالد ترامپ در واکنش به انتقادهای شخصیت‌هایی مانند پل رایان رییس مجلس نمایندگان و سناتور جان مک کین از سخنان او در مورد خانواده یک افسر مسلمان آمریکایی که در جنگ‌ عراق جان باخته، گفته است که در انتخابات پاییز آینده از این دو مقام برای راهیابی مجدد به کنگره پشتیبانی نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، این سخنان ترامپ موجب خشم رینس پریباس رییس کمیته ملی حزب جمهوریخواه شده است.

اخراج مشاور عالی کمپین ترامپ که مدیرمسول هماهنگی با کمیته ملی حزب بود بر دامنه جنجال‌ها افزوده و به گفته رویترز، پُل منافورت رییس اردوی انتخاباتی دونالد ترامپ از ادامه رفتار و سخنان ناشایست او عاجز شده است.

کاندیدای میلیاردر جمهوریخواه، انتقادهای فراوان هم مسلکان حزبی را در مورد رفتار خود مردود دانسته است و گفته که اتحاد و همبستگی بزرگی در میان طرفداران حزب وجود دارد.

آقای ترامپ همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «واشینگتن پست» مدعی شده که برای پیروزی در انتخابات، طرح محرمانه‌ای دارد ولی واشینگتن پست می‌گوید که کاندیدای حزب جمهوریخواه تُهی از استراتژی است.

روزنامه واشینگتن پست در مقدمه گفت‌وگوی اختصاصی خود با دونالد ترامپ می‌نویسد: «ترامپ در این مصاحبه بسیار تحریک آمیز بر عدم پشتیبانی خود از پل رایان [که در حال حاضر بالاترین مقام انتخابی حزب محسوب می‌شود] و نیز سناتور جان مک کین در انتخابات آینده تاکید کرد و از ادامه حمله علیه خانواده [همایون خان] افسر مسلمان جان باخته در عراق نیز دفاع کرد».

به نوشته این روزنامه معتبر، اظهارات ترامپ بر نگرانی‌های جمهوریخواهان افزوده و برخی از اعضای برجسته حزب از بامداد چهارشنبه به طور خصوصی بر سر ترک و جدایی از ترامپ صحبت می‌کنند، اگرچه بنا بردلایلی، نسبت به احتمال چنین اقدامی باید تردید داشت.

روزنامه «یواس‌ای تودی» روز چهارشنبه از قول نیوت گینگریچ رییس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اندک طرفداران نامدار دونالد ترامپ نوشت: «ترامپ در هفته‌های اخیر خود را بسیار آسیب‌پذیر کرده است».

آقای گینگریچ اضافه کرده که معتقد است ترامپ هنوز هم وقت دارد تا موقعیت تضعیف شده خود را ترمیم کند.

با این حال رییس اسبق مجلس نمایندگان که یکی از نخستین پشتیبانان دونالد ترامپ بوده و مدیریت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی او را برعهده دارد، در گفت‌وگو با فاکس نیوز چنین گفته است: «بی‌پرده باید بگویم که من کاملا از سناتور جان مک کین، یک قهرمان جنگی و یک انسان شریف که برای جامعه کهنه سربازان آمریکا کارهای فراوانی انجام داده و نیز از پل رایان که قلب تپنده جمهوریخواهان در کنگره محسوب می‌شود و در بیست سال گذشته، احتمالا مهمترین رهبر با توان حل دشواری‌ها بوده است، پشتیبانی می‌کنم».

به گفته آقای گینگریچ، سخنان دونالد ترامپ در مورد این دو، یک «خود تباهی» است رفتار او باید به جانبی هدایت شود که از یک کاندیدای انتخاباتی انتظار می‌رود.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز روز چهارشنبه مانند سایر رسانه‌های آمریکا، گزارش‌های مربوط به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به جنجال‌های جاری کاندیدای حزب جمهوریخواه و نگرانی‌های رهبران این حزب اختصاص داد و گفت: «نامزد جمهوریخواه [مقام ریاست جمهوری آمریکا] هنگامی که عدم پشتیبانی از رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سناتور جان مک کین را اعلام کرد، در واقع تمام مرزهای سنت سیاسی را در هم ریخت».

سی‌ان‌ان در انتقاد ترامپ از پل رایان، این گفته کاندیدای جمهوریخواه را بازتاب داده که گفته است: «ما به یک رهبری قدرتمند نیاز داریم؛ ما به یک رهبری خیلی، خیلی قدرتمند احتیاج داریم و هنوز به آنجا نرسیده‌ام».

در مقابل، مدیر کمپین انتخاباتی پل رایان گفته است که از آقای ترامپ تقاضایی برای حمایت از تجدید انتخاب رییس مجلس نمایندگان نشده است.

در انتخابات سراسری آمریکا، رای‌گیری برای تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم از کرسی‌های مجلس سنا نیز صورت می‌گیرد.

شبکه سی‌ان‌ان در پایان گزارش مشروح خود ابراز عقیده کرده که هر روز تعداد بیشتری از کادرهای اصلی حزب جمهوریخواه از دونالد ترامپ فاصله می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG