لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

دولت اوباما پرداخت «۴۰۰ میلیون دلار باج» به ایران در ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی را رد کرد


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشته که «ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان، کاملا غلط است».
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشته که «ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان، کاملا غلط است».

دولت باراک اوباما می‌گوید ۴۰۰ میلیون دلار پول نقدی که پس از آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران به جمهوری اسلامی پرداخت کرده، «باج» نبوده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در توییتر نوشته که «ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان، کاملا غلط است».

آقای کربی توضیح بیشتری درباره این ماجرا نداده اما لینکی از سخنرانی تقریبا شش ماه قبل رییس جمهوری آمریکا درباره مسائل میان ایران و ایالات متحده را به اشتراک گذاشته است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید هم «باج» دادن به جمهوری اسلامی برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را قاطعانه تکذیب کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، چاپ آمریکا، گزارش داده که دولت باراک اوباما در زمان عقد توافق اتمی با ایران و آزادی شهروندان آمریکایی در این کشور، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به ایران فرستاده است.

به نوشته این روزنامه، این ۴۰۰ میلیون دلار نخستین قسمت از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری بود که به عنوان اصل و جریمه دیرکرد یک قرارداد خرید تسلیحاتی میان ایران و آمریکا که پس از انقلاب اسلامی معلق شده بود، پرداخت شود.

ایران و آمریکا در دی‌ماه ۱۳۹۴ یک برنامه تبادل زندانی میان خود را به اجرا گذاشتند. بر اساس این برنامه، ایران پنج زندانی آمریکایی که چهار تن از آنها تابعیت ایرانی هم داشتند، آزاد کرد و در برابر آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در این کشور را به ایران منتقل کرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال اکنون گزارش داده که آمریکا معادل ۴۰۰ میلیون دلار در ارزهای دیگر و در پالت‌های چوبی، از طریق هواپیمای باربری ناشناسی به ایران فرستاد و جمهوری اسلامی تا از بارگیری پول در هواپیما مطمئن نشد، شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد نکرد.

به دنبال انتشار این گزارش، جمهوری‌خواهان در کنگره و خارج از آن به شدت از دولت آمریکا انتقاد کردند.

از جمله مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه که دولت باراک اوباما را به «باج‌دهی» به ایران متهم کرد.

آقای کرک در بیانیه‌ای گفت: «باج دادن به آدم‌ربایان باعث می‌شود که آمریکایی‌ها بیشتر از قبل در معرض خطر قرار بگیرند».

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، هم خواستار توضیح دولت اوباما درباره پرداخت این پول شده است.

آقای رایان گفته است: «این خبر در صورت صحت، سوء ظن قدیمی ما را تایید می‌کند که دولت در ازای آزادی آمریکاییانی که ناعادلانه در ایران بازداشت شده بودند باج داده است».

وی افزوده است: «این قضیه همچنین فصل دیگری را در زمینه منحرف کردن اذهان مردم برای تحمیل این توافق اتمی خطرناک برملا می‌سازد. اکنون، افکار عمومی شایسته توضیحی درباره این است که دولت آمریکا تا کجا با مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان همراهی کرده است».

اما سخنگوی کاخ سفید با رد این مسئله، گفته که جمهوری‌خواهان از این مسئله به عنوان دستاویزی برای «توجیه مخالفت خود با توافق ما با ایران» استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG