لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

افزایش ۲٫۲ درصدی آمار طلاق در ایران


رئیس سازمان ثبت احوال ضمن تکذیب گزارشها دربارهٔ منتشر نشدن آمار طلاق خبر داد که میزان طلاق در چهار ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۲ درصد افزایش، و آمار ازدواج نیز به همین میزان کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید درخشان نیا روز یکشنبه، ۱۷ مرداد، اعلام کرد که در چهار ماه اول امسال ۵۵ هزار و ۷۱۸ طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۲ درصد رشد کرده است.

وی خبر داد که دراین مدت در مقابل هر ۴٫۲ ازدواج، یک طلاق ثبت شده و میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق‌های ثبت شده ۸٫۲ سال بوده است.

به گفته آقای درخشان نیا، ۴۷٫۵ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده و ۱۲٫۱ درصد این زوج‌ها کمتر از یک سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند.

وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که در استان‌های البرز، گیلان، خراسان رضوی و کرمانشاه بیشترین و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و چهارمحال و بختیاری کمترین میزان ثبت طلاق ثبت شده است.

به گفته آقای درخشان نیا، در این مدت میانگین سن طلاق در مردان ۳۵٫۵ سال و میانگین سن طلاق در زنان ۳۰٫۶ سال بوده است.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، روز سه‌شنبه ،۱۲ مرداد، اعلام کرده بود که این سازمان از این پس آمار طلاق در کشور را اعلام نخواهد کرد.

تعدادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس به این اقدام سازمان ثبت احوال اعتراض کرده بودند.

از جمله سهیلا جلودارزاده، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفته بود که سازمان ثبت احوال «به جای پاک کردن صورت مسئله، تحلیلی در مورد دلایل بروز طلاق و راهکار جلوگیری از آن به خانواده‌ها ارائه دهد».

یک روز پس از این سخنان و واکنشها به آن، سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سازمان همچنان «آمار انسانی سراسر کشور» را «در حیطه وظایف قانونی خود در دوره‌های زمانی تعیین شده اعلام و منتشر خواهد کرد».

درهمین حال آقای درخشان نیا با اشاره به انعکاس موضوع اعلام نشدن آمار طلاق در رسانه‌های به گفته او «بیگانه»، از خبر رسانه‌های داخلی دراین باره «گلایه» کرد.

وی تأکید کرد که «تولید، تحلیل توصیفی و انتشار آمار جمعیت ایرانیان جزو ماموریت‌ها و اهداف کلان» سازمان ثبت احوال است.

رئیس سازمان ثبت احوال همچنین خبر داد که در چهارماهه امسال ۲۳۴ هزار و ۹۸۲ ازدواج ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۲ درصد کاهش داشته است.

به گفته آقای درخشان نیا، استان‌های اردبیل، کردستان، خراسان شمالی دارای بیشترین و استان‌های تهران، سمنان و اصفهان دارای کمترین میزان ثبت ازدواج بوده‌اند.

وی اعلام کرد که میانگین سن ازدواج مردان ۲۸٫۷ سال و میانگین سن ازدواج زنان ۲۴٫۱ سال بوده است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیش از این اعلام کرده بود که در سال ۹۴ ازدواج‌های ثبت شده در سراسر کشور نسبت به مدت مشابه، شش درصد کاهش و تعداد طلاق‌ها یک درصد افزایش داشته‌است.

به طور رسمی، عدم تفاهم و امکان سازش، دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد و اعتیاد از دلایل اصلی طلاق در ایران اعلام شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی به طلاق نه به عنوان یک «پدیده اجتماعی» ،بلکه به عنوان «آسیبی اجتماعی» نگاه می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند تغییرات جدی در جایگاه زن و مرد و ازدواج و خانواده، افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوق خود و افزایش سطح سواد و آموزش آنها و به طور کلی تغییرات بنیادین در عمیق‌ترین لایه‌های زندگی اجتماعی در ایران را در بررسی علل افزایش طلاق در کشور نباید نادیده گرفت.

XS
SM
MD
LG