لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

«میلیون‌ها نفر» در ایران درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند


علی لاریجانی٬ رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، می‌گوید که ۱۸ میلیون نفر در ایران درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند و همه مشکلات کشور را نمی‌توان با «بخشنامه و قانون» حل کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، خبرگزاری تسنیم، آقای لاریجانی این اظهارات را در دیدار با دست‌اندرکاران مطبوعات قم مطرح کرده است.

وی افزود که تا زمانی که «ساختار اقتصادی ایران و مسئله رکود» حل نشود٬ سرانه درآمدی خانواده‌ها تغییری نخواهد کرد.

او همچنین از فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز «آسیب‌های اجتماعی» نام برد.

لاریجانی ۱۸ میلیون نفر در کشور را درگیر آسیب‌های اجتماعی دانسته و به عنوان مثال به حاشیه‌نشینی و طلاق از جمله این اسیب‌ها اشاره کرده است.

وی اضافه کرد که نمی‌توان با «بخشنامه و قانون همه مشکلات را حل کرد و این موضوع بدون فهم مشترک امکان‌پذیر نیست.»

در ایران از اعتیاد٬ طلاق٬ فقر٬ بیکاری٬ کودک‌آزاری٬ خودکشی٬ سرقت٬ ترک تحصیل٬ بی‌خانمانی٬ تمایلات جنسی غیرمتعارف و... به عنوان مصادیق آسیب‌های اجتماعی نام برده می‌شود.

در همین زمینه علیرضا حمیدی‌فر، مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا، نیز روز گذشته اعلام کرد که «آسیب‌های اجتماعی در ایران به شدت رو به افزایش است و باید برای کنترل و حل آن اقداماتی صورت گیرد.»

به گفته وی، «در حال حاضر یک میلیون معتاد داریم٬ یعنی از هر ۷۰ نفر یک نفر دچار اعتیاد است. همچنین از هر چهار ازدواج٬ دو مورد از آنها منجر به طلاق می‌شود.»

به گفته روزبه کردونی٬ مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، بر اساس آمار سازمان بهزیستی و اورژانس٬ «روند کودک‌آزاری در ایران رو به افزایش است که این امر نیازمند بررسی‌های جدی است.»

وی همچنین افزود، از جمعیت سه میلیونی زنان سرپرست خانوار٬ ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وزیر کشور نیز در خردادماه سال جاری در صحن علنی مجلس گفت که علی خامنه‌ای در جلسه‌ای با حضور او گفته است که جمهوری اسلامی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها «۲۰ سال» عقب است.

به گفته علی مطهری، نماینده مجلس، رهبر جمهوری اسلامی حتی پس از شنیدن گزارش مربوط به آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران به گریه افتاده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در آمارهای خود همچنین اعلام کرده بود که سالانه ۶۰۰ هزار ایرانی زندانی می‌شوند و ایران با مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیون نفر، بیکاری سه و نیم میلیون شهروند و اعتیاد یک و نیم میلیون نفر دست و پنجه نرم می‌کند.

XS
SM
MD
LG