لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

اعتراض نمایندگان سنی مجلس به «اهانت به بزرگان اهل سنت» در برنامه دور همی


۲۰ نماینده اهل سنت مجلس ایران خواستار «برخورد جدی» با عوامل برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری، به دلیل «اهانت به بزرگان اهل سنت» شده‌اند و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز از صدا و سیما خواسته در این مورد عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان، در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۴ مرداد، در تذکری گفت که «مجری هنرمند» یک «برنامه پرمخاطب» شبکه سوم تلویزیون ایران به افراد مورد احترام اهل سنت «توهین» کرده است.

این نماینده اهل سنت و عضو هیئت رئیسه مجلس، خواستار آن شد که صدا و سیما «هر چه سریع‌تر» به علت این برنامه عذرخواهی کند تا «وحدت محتوایی و معنایی جامعه اهل تشیع و تسنن کشور همچون همیشه تقویت شود».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس که روز یکشنبه ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، نیز در پاسخ به این تذکر توهین به افراد مورد احترام اهل سنت را «کار زشتی» دانست و گفت که صدا و سیما «باید عذرخواهی کند».

۲۰ نماینده اهل سنت مجلس نیز روز یکشنبه در تذکری به وزیر ارشاد، خواستار «برخورد جدی با عوامل تولید و مجری برنامه دور همی» به دلیل «اهانت به بزرگان اهل سنت» ‌شدند.

در برنامه دو شب پیش مجموعه تلویزیونی «دور همی» با موضوع «تظاهر و ریا»، مهران مدیری، مجری برنامه، پاسخ‌های یک فرد «ریاکار» در مصاحبه استخدامی را توضیح می‌دهد که این فرد در پاسخ به سؤالی درباره نام دو برادری که هواپیما را اختراع کردند، می‌گوید که «خدا لعنتشان کند» و پس از آن از طلحه و زبیر نام می‌برد.

طلحه و زبیر، دو تن از نزدیک‌ترین یار پیامبر اسلام و از شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت هستند.

با این حال در روایات شیعیان و تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی، از این دو به عنوان افرادی نام برده می‌شود که به این دلیل که امام اول شیعیان به آنها «پست» و همچنین «اموال بیت‌المال» نداده بود، به همراه عایشه، همسر پیامبر اسلام، در «جنگ جمل» علیه او جنگیدند و کشته شدند.

نزدیکان آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همچنین در تریبون‌های رسمی بارها مخالفان و منتقدان خود را با طلحه و زبیر مقایسه کرده‌اند.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده که با «اهانت به مقدسات اهل سنت» مخالف است.

با وجود این موضوع، چهره‌ای چون محمدتقی مصباح یزدی، که رهبر جمهوری اسلامی بارها از او تجلیل کرده، در اواخر سال ۹۲، مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند».

اندکی بعد در فروردین ماه ۱۳۹۳، حمیدرضا پشنگ، دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس نهم، خواستار آن شده بود که توهین به مقدسات و علمای اهل سنت جزو «خطوط قرمز نظام» قرار گیرد.

روحانیون اهل سنت، بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما و مطالب مطرح شده در تریبون‌های رسمی را «توهین به مقدسات» و «بزرگان» خود دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG