لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

بروجردی: استفاده روسیه از حریم هوایی و پایگاه نوژه اخیرا علنی شده است


در ادامه واکنش مقام‌های ایرانی به موضوع استفاده روسیه از پایگاه در ایران برای انجام حملات هوایی به سوریه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، ۳۰ مردادا ماه گفته «استفاده از حریم هوایی و پایگاه نوژه (همدان) مدتی است که انجام می‌شود اما اخیرا علنی شده‌است».

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مشخص نکرده آغاز استفاده از این پایگاه به چه زمانی باز می‌گردد.

یک روز پیش از این سخنان، گروه تحقیقات اینترنتی «اینفورم‌ناپالم» گفته بود، استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان، و یا دست‌کم آماده‌سازی آن، نه از چند روز پیش، بلکه از حدود یک سال پیش آغاز شده‌است.

در ۲۶ مردادماه بود که برای نخستین بار اعلام شد بمب‌افکن‌های توپولوف ۲۲ و جنگنده‌های سوخو ۳۴، از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند. مسکو دو روز بعد از آن نیز اعلام کرد که هواپیماهای روسی «برای سومین روز پیاپی»، برای انجام عملیات در سوریه، از ایران پرواز کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در ۲۶ مرداد ماه خبر استفاده از پایگاه هوایی همدان را تائید کرده بود.

آقای بروجردی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، در عین حال می‌گوید «این موضوع با اصل ۱۴۶ مغایرتی ندارد». چراکه به گفته او «استفاده از پایگاه هوایی نوژه برای عبور هواپیما و سوخت‌گیری است».

این سخنان نیز پس از آن بیان شده، که وزیر دفاع ایران گفت استفاده ارتش روسیه از پایگاه هوایی همدان «تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی» بوده و «ارتباطی به مجلس ندارد».

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته‌اند استفاده یک کشور خارجی از پایگاهی در ایران، خلاف اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

معاونت حقوقی وزارت دفاع ایران این استفاده را «پشتیبانی‌های عملیاتی» توصیف کرده و گفته چنین چیزی «نیاز به مصوبه مجلس ندارد».

ایران، عراق، سوریه و روسیه، پیش از این اعلام کرده بودند که اقدام به همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترکی کرده‌اند. آقای بروجردی گفته است استفاده از همدان، در راستای این «همکاری‌ها» است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد دیدارهای اخیر مقام‌های ترکیه، و ایران و روسیه نیز گفته «وزیر خارجه ترکیه چند روز پیش به ایران سفر کرد اما این کشور به ائتلاف چهارگانه برای مقابله با داعش نپیوسته است».

ایران و روسیه، از حامیان اصلی بشار اسد هستند. کشورهای غربی می‌گویند حملات روسیه و درگیری‌های شبه‌نظامیان تحت رهبری ایران، نه فقط گروه‌های «تروریستی» از منظر سازمان ملل، که در عین حالی گروه‌هایی را هدف قرار داده است که از منظر کشورهای غربی «میانه‌رو» به شمار می‌روند. این گروه‌ها در روند مذاکرات صلح حضور داشته‌اند. مذاکرات صلح سوریه تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌است.

این نخستین بار از سال ۱۹۴۱، زمانی که خاک ایران به دست ارتش اتحاد جماهیر شوروی و ارتش بریتانیا اشغال شد، است که روسیه، یا یک کشور خارجی، از پایگاهی در ایران برای انجام عملیات نظامی استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG