لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۲

وزیر دفاع ایران: روس‌ها با اعلام حضور در همدان بی‌معرفتی کرده‌اند


حسین دهقان در کنار سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، فوریه ۲۰۱۶، مسکو
حسین دهقان در کنار سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، فوریه ۲۰۱۶، مسکو

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در یک برنامه تلویزیونی از «اعلام» حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان، تلویحا انتقاد کرده و گفته روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

آقای دهقان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران، ۳۱ مرداد ماه، گفته جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی همدان «تنها برای سوخت‌گیری» حضور داشته‌اند و «روس‌ها با اعلام خبر حضور جنگنده‌هایشان در همدان بی‌معرفتی کردند».

به گفته آقای دهقان «توافق مکتوبی با روس‌ها درباره حضور جنگنده‌هایشان در همدان صورت نگرفته است.»

وزیر دفاع ایران می‌گوید مسکو می‌خواهد خود را در عرصه عملیات سوریه «عامل موثر نشان دهد» و ایران «در هیچ شرایطی به روس‌ها پایگاه نظامی نداده است».

حسین دهقان، پیشتر گفته بود هر چند هنوز استفاده روسیه از پایگاه‌های دیگر در برنامه نیست، «اما اگر شرایط عملیاتی اقتضا کند بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد».

او در عین حال تاکید کرده بود «تا هر وقت لازم باشد اجازه استفاده از پایگاه نوژه را خواهیم داد. این موضوع ربطی به مجلس ندارد.»

منابع روس، در ۲۶ مردادماه، برای نخستین بار اعلام کردند که بمب‌افکن‌های توپولوف ۲۲ و جنگنده‌های سوخو ۳۴، از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند. دو روز بعد نیر روسیه دوباره تاکید کرد که این جنگنده‌ها همچنان از پایگاه همدان (شاهرخی/نوژه) استفاده کرده‌اند.

در پی انتشار و سپس تائید این خبرها از سوی ایران، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، اعلام کرد «استفاده از حریم هوایی و پایگاه نوژه مدتی است که انجام می‌شود اما اخیرا علنی شده‌است».

پیش از او نیز گروه تحقیقات اینترنتی «اینفورم‌ناپالم» گفته بود، استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان، و یا دست‌کم آماده‌سازی آن، از حدود یک سال پیش آغاز شده‌است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند؛ روسیه حمایت هوایی گسترده‌ای از ارتش اسد و شبه‌نظامیان حامی او می‌کند. ایران نیز ساماندهی و رهبری گروه‌های شبه‌نظامی خارجی را انجام می‌دهد، از جمله نیروهای افغانستانی، پاکستانی یا عراقی. حزب‌الله لبنان، دیگر گروه سیاسی/شبه‌نظامی مورد حمایت ایران نیز، در جنگ داخلی سوریه حضور دارد.

غرب می‌گوید حملات هوایی روسیه در سوریه، نه فقط گروه‌هایی که از نظر سازمان ملل «تروریستی» هستند، بلکه آن‌هایی که از نظر غرب «میانه‌رو» به شمار می‌روند را نیز هدف قرار داده‌است.

از سال ۱۹۴۱ به این سو، یعنی از زمانی که خاک ایران به دست ارتش اتحاد جماهیر شوروی و ارتش بریتانیا اشغال شد، این نخستین بار است که روسیه، یا یک کشور خارجی، از پایگاهی در ایران برای انجام عملیات نظامی استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG