لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

قاسمی: استفاده روسیه از پایگاه همدان عجالتاً پایان یافته‌است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه یکم شهریور در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان گفت: «روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است. موضوعی بود که انجام گرفت و عجالتاً پایان گرفت.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی از خبرگزاری تسنیم در مورد اطلاع ندادن ایران دربارهٔ «استفاده روسیه از پایگاه نوژه در حالی که طرف مقابل موضوع را مطرح کرد»، گفت: «دربارهٔ روسیه هم تفاهم بود که طرفین بعد از عملیات اطلاع‌رسانی کنند که انجام گرفت.»

وی تأکید کرد: «در بعضی حوزه‌ها روابط ما راهبردی و بسیار نزدیک است از جمله مبارزه با داعش؛ و چیزی که برای ما مهم است که برای آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و در این خصوص تفاهمی برای اقدامات مشترک داشتیم، استفاده از فضای ما با اطلاع و اجازه قبلی برخورد با تروریسم بوده است.»

استفاده بمب‌افکن‌های دوربرد توپولوف ۲۲ام۳ روسی و جنگنده‌های سوخو ۳۴ این کشور از پایگاه هوایی «نوژه» شهر همدان نزدیکی فزاینده روابط مسکو-تهران را تأیید می‌کند.

با این حال پرواز جنگنده‌های نیروهای نظامی روس از حریم هوایی ایران که برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم رخ داده، مورد انتقاد شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

با آنکه این نمایندگان، این اقدام را مخالف قانون اساسی می‌دانند، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران گفته که جمهوری اسلامی پایگاه نظامی به روس‌ها نداده است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته که قرار نیست روس‌ها در ایران بمانند و هیچ قرارداد کتبی میان دو کشور در این زمینه امضا نشده، بلکه بر اساس همکاری‌های عملیاتی، روس‌ها به طور موقت برای سوخت‌گیری از پایگاه نوژه استفاده می‌کنند.

«در اعلام خبر همکاری‌های راهبردی با روسیه پنهانکاری نشده»

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در اعلام خبر همکاری‌های راهبردی با روسیه پنهانکاری نشده و نحوه اطلاع‌رسانی در این باره طبق تفاهم قبلی بوده‌است.»

قاسمی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ علل تأخیر ایران در اعلام خبر همکاری‌های ایران و روسیه افزود: «طبق تفاهمی که میان دو طرف وجود داشته‌است و ربطی هم به وزارت امور خارجه ندارد مقرر بود در محدوده زمانی مشخصی دو طرف این خبر را اعلام کنند که اینگونه نیز شد.»

وی اضافه کرد: «بر این اساس ابتدا طرف روسی و پس از آن آقای شمخانی این خبر را اعلام کرد و غرض این نبود که در این‌باره پنهانکاری شود بلکه به علت حساسیت‌ها، وضع منطقه و ویژگی‌های کار نظامی قرار بود پس از عملیات و زمانی که کار به اهداف مشخص رسید علنی شود و زودتر اطلاع‌رسانی نشود.»

این سخنان بهرام قاسمی پس از آن بیان می‌شود که حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، مسکو را برای انتشار استفاده از پایگاه هوایی نوژه سرزنش کرده و آنها را «بی‌معرفت و خودنما» نامیده است.

آقای دهقان افزوده که طبیعی است که روس‌ها تمایل دارند نشان دهند یک ابرقدرت و کشوری تأثیرگذار در همه روندهای امنیتی در سطح جهان و منطقه‌اند.

ایران و روسیه از متحدان کلیدی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شمار می‌روند.

پرواز جنگنده‌های روس از خاک ایران به سوی سوریه که از ۱۶ اوت آغاز شده، به علت مسافت کوتاه‌تر، قدرت آنها علیه گروه دولت اسلامی (داعش) و جبهه نصرت را افزایش داده است.

مسکو پیش از این از طریق پایگاه هوایی مستقر در شهر ساحلی لاذقیه سوریه، کشتی‌های خود در دریای خزر و زیردریایی‌های روس مستقر در دریای مدیترانه به بمباران اهدافی در سوریه می‌پرداخت.

XS
SM
MD
LG