لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

شمخانی: هواپیمای روسی قرار نبود بماند، امروز نرفت، پنج‌شنبه رفت


علی شمخانی
علی شمخانی

تنها ساعتی پس از تکذیب خبر توقف پرواز روس‌ها از پایگاه نوژه همدان توسط رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران این تکذیبیه را هم رد کرده و خبر داد که جنگنده‌های روسی پنج‌شنبه هفته گذشته ایران را به مقصد روسیه ترک کرده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون حکومتی ایران ضمن دفاع از اقدام ایران مبنی بر اجازه به روسیه برای پرواز از نوژه ادعا کرد که نیروهای روسیه دیگر در ایران حضور ندارند.

او در ادامه گفت: «هواپیمای روسی قرار نبود بماند، امروز نرفت، پنج‌شنبه [۲۸ مردادماه] رفت، به دلیل طراحی عملیات زمینی، نه به دلیل فشار کشورهای دیگر.»

این در حالی است که تنها ساعتی قبل در مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در پاسخ به یک نماینده گفته بود که پرواز روس‌ها از همدان به مقصد سوریه متوقف نشده است.

تنها یک روز پس از ابراز تردید آمریکا در مورد توقف پرواز جنگنده‌های روس از پایگاه نوژه همدان، رئیس مجلس ایران روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، با تایید تلویحی این نظر اعلام کرد که این پروازها هم‌چنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز سه‌‌شنبه با اعلام عدم توقف پرواز روس‌ها از همدان بار دیگر تاکید کرد که ایران «هیچ پایگاهی به کسی» نداده است.

به این ترتیب واکنش‌های متناقض مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی در قبال حضور نیرویی خارجی در خاک ایران تنها باعث شده است که وضعیت پیچیده‌ و بغرنج شود.

ابتدا سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز دوشنبه اعلام کرد که این پروازها «عجالتا» متوقف شده است، سپس رئیس مجلس گفت که پروازها متوقف نشده است، و حال دبیر شورای امنیت ملی می‌گوید که پروازها اصلا هفته گذشته متوقف شده است.

علی شمخانی روز سه‌شنبه همچنین در دفاع از تصمیم ایران مبنی بر دادن جواز به روسیه برای استفاده از پایگاه نوژه آن را «علامت اقتدار» ایران دانسته و گفت که این تصمیم برای «پشتیبانی هوایی از عملیات حلب به درخواست مستشاران ایرانی» گرفته شده است.

آقای شمخانی هفته گذشته و در اولین روز انتشار اخبار مربوط به حضور روس‌ها در پایگاه نوژه ضمن تایید این اخبار، همکاری تهران و مسکو را «راهبردی» توصیف کرده بود.

یک هفته بعد این مقام عالی‌رتبه چنین نظر می‌دهد که جمهوری اسلامی توانسته است برای مقابله با «فتنه‌های تکفیری» در سوریه، روسیه «قدرتمند» را در کنار خودش قرار دهد و این «علامت اقتدار» است.

عملیات نیروی هوایی روسیه از خاک ایران علیه مواضع مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نخستین بار روز ۲۶ مرداد از سوی وزارت دفاع روسیه فاش و اعلام شد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده و می‌کنند.

XS
SM
MD
LG