لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان «۱۳ کشته» برجای گذاشت


امدادگران در حال خارج کردن زخمی‌ها از محل هستند
امدادگران در حال خارج کردن زخمی‌ها از محل هستند

در حمله افراد مهاجم به دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل، ۱۳ نفر کشته و دست‌کم ۴۳ نفر زخمی شده‌اند.

عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پلیس کابل به رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) گفته‌است هفت دانشجو، از جمله دو دختر، در میان کشته‌شدگان هستند.

در میان قربانیان سه نفر نیز از محافظان دانشگاه و سه تن از نیروهای پلیس هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

مقام‌های افغان، سوم شهریور ماه، گفتند افراد مهاجم، با استفاده از سلاح‌های خودکار و خودروی بمب‌گذاری‌شده به پردیس دانشگاه آمریکایی افغانستان در اطراف کابل حمله کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش دری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، نخست نزدیک دانشگاه انفجاری رخ داده‌است و بعد از آن افراد مسلح داخل محوطه آن شده‌اند. انفجار خودرو به صورت انتحاری انجام شده‌است.

دانشگاه آمریکایی کابل هدف حمله قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

نیروهای عملیات ویژه در واکنش به محل اعزام شده‌اند و به گفته شبکه خبری ان‌بی‌سی و به نقل از یک مقام ارشد امنیتی، «دو مهاجم را کشته‌اند».

عبدالله عبدالله، رئیس هیئت اجرایی افغانستان، در حساب کاربری خود در توئیتر، گفته است نیروهای عملیات ویژه، در حال انجام تمام اقدامات لازم برای نجات جان مردم و پاکسازی محل از «دشمنان» هستند.

ده‌ها نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه از محل بیرون برده شده‌اند که برخی از آن‌ها مجروح هستند. شمار کشته و زخمی‌ها به طور محسوسی افزایش پیدا کرده‌است.

دیان پاریچ، از مقام‌های ارشد «شفاخانه ایمرجنسی» کابل، به آسوشیتدپرس گفته است برخی از مجروحان، زخم‌های شدیدی دارند که احتمالا ناشی از تیراندازی به‌وسیله سلاح یا سلاح‌های خودکار است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما شبه‌نظامیان طالبان، طی هفته‌های گذشته و با آغاز فصل تابستان، بر حملات خود به نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان افزوده‌اند. گروه موسوم به حکومت اسلامی نیز حملاتی را در این کشور انجام داده است.

دانشگاه آمریکایی افغانستان، از نهاد‌‌های آموزشی معتبر در این کشور است و بسیاری از استادان آن نیز شهروندان خارجی هستند.

کم‌تر از دو هفته پیش نیز دو نفر از استادان همین دانشگاه، یک آمریکایی و یک استرالیایی، ربوده شدند که هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

XS
SM
MD
LG