لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

پرونده «خانه‌های نجومی»؛ «تخفیف‌های ویژه ۵۰ درصدی» در فروش املاک شهرداری تهران


محمدباقر قالیباف در یکی از نشست‌های دوره کنونی شورای شهر تهران
محمدباقر قالیباف در یکی از نشست‌های دوره کنونی شورای شهر تهران

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و رسانه‌های ایران، شهرداری تهران را به «تخلف» بیش از دو هزار میلیارد تومان در فروش املاک خود با «تخفیف ویژه بیش از ۵۰ درصد» به اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، برخی از خبرنگاران صدا و سیما و تعاونی مسکن قوه قضائیه متهم کرده‌اند.

احمد حکیمی‌پور و غلام‌رضا انصاری، دو عضو شورای شهر تهران، از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع خبر داده‌اند اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یکشنبه هفتم شهریور، گفت که این سازمان در نامه‌ای خواستار پاسخگویی شهرداری شده، ولی «هنوز جوابی نیامده و پرونده قضایی هم در این رابطه تشکیل نشده است».

احمد حکیمی‌پور در مصاحبه با شماره روز یکشنبه روزنامه شهروند، اعلام کرد که بر اساس اخبار دریافتی‌اش از گزارش سازمان بازرسی کشور، میزان «تخلف» شهرداری در واگذاری این املاک به تعاونی‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان و «تخلف» در فروش به افراد دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

در این زمینه روزنامه شهروند در شماره روز دوشنبه هشتم شهریور، از ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران با عنوان «خانه‌های نجومی» نام برده است.

وب‌سایت معماری‌نیوز نیز اعلام کرده که شهرداری تهران یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان، به ارزش «چند هزار» میلیارد تومان را به «افرادی خاص» واگذار کرده است.

به نوشته این وب‌سایت، این خانه‌ها به «یکصد شخص حقوقی و حدود ۱۵۰ نفر شخص حقیقی واگذار شده» در بین آن‌ها نام «۷۲ نفر از مدیران ارشد شهرداری» نیز به چشم می‌خورد.

این وب‌سایت نام ۳۱ نفر از مدیران شهرداری را به همراه ارزش املاک و میزان تخفیف داده شده به آنان منتشر کرده است.

بر اساس این فهرست، املاک واگذار شده به معاونان شهرداری تهران که در نقاط گران قیمت شهر تهران واقع شده و چند میلیارد تومان قیمت دارد، با ۵۰ درصد تخفیف به آنان فروخته شده است.

در همین حال برخی از کانال‌های تلگرامی اعلام کرده‌اند که قیمت کارشناسی تعیین‌شده برای این املاک نیز «کمتر از نصف قیمت واقعی» است و این املاک «کمتر از یک چهارم قیمت واقعی» به این مدیران فروخته شده است.

وب‌سایت معماری‌نیوز از محسن پیرهادی، الهه راستگو، معصومه آباد، هادی ساعی و ابولفضل قناعتی به عنوان اعضای شورای شهر تهران نام برده که با استفاده از این تخفیف‌ها املاکی به آنان واگذارشده است.

محسن پیرهادی در واکنش به این گزارش‌ها بدون اشاره به جزئیات گفته است که استفاده‌اش از تعاونی مسکن شهرداری مربوط به قبل از دوران فعالیت‌اش در شورای شهر است.

ابوالفضل قناعتی نیز اعلام کرده که در خانه‌ای متعلق به شهرداری تهران در نیاوران ساکن است اما سند این خانه به نام شهرداری تهران است و به او فروخته نشده است.

‌با این حال محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران گفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران «با نام دوستان یا اعضای خانواده‌شان» این املاک را خریداری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او بدون ذکر نام اعلام کرد که برخی از این املاک با تخفیف به تعدادی از خبرنگاران صدا و سیما فروخته شده است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، روز شنبه گفته بود که واگذاری این املاک و تخفیف‌های داده شده «بر اساس مقررات» بوده است.

به گفته آقای قالیباف، شهرداری تهران همچنین زمین‌ها و املاکی را در اختیار تعاونی مسکن دیگر نهادها از جمله قوه قضائیه قرار داده است.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به واگذاری این املاک گفت که شهرداری تهران، «علاوه بر این که خود با فسادی سازمان یافته مواجه است با تطمیع برخی سازمان‌ها و نهادها فساد را به مراکز دیگر کشور نیز کشیده است».

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران گفته است که دادن این تخفیف‌ها بر اساس اختیاراتی «فراقانونی» بوده که در دوره‌های گذشته به شهرداری تهران داده شده است.

احمد حکیمی‌پور نیز گفته است که در سال ۷۸ شورای شهر تهران اختیاراتی را به شهردار تهران داده که این اختیارات باید با پایان کارشورای شهر آن دوره اصلاح یا لغو می‌شد.

انتشار گزارش‌ها درباره فروش املاک شهرداری تهران در حالی است که در ماه‌های گذشته موضوع حقوق و مزایای تعدادی از مدیران دولت حسن روحانی خبرساز شده و رسانه‌های ایران از این موضوع با عنوان «حقوق‌های نجومی» یا «حقوق‌های نامتعارف» نام برده‌اند.

XS
SM
MD
LG