لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

ترامپ به دیدار رئیس‌جمهوری مکزیک می‌رود


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری مکزیک در نامه‌ای به دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر پیش‌رو، از آن‌ها برای دیدار و گفت‌وگو دعوت کرده بود. آقای ترامپ که سخنانش، از جمله در مورد کشیدن دیوار در مرز مکزیک جنجال‌آفرین شده، دعوت را پذیرفته‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، در توئیتر خود گفته است «من دعون رئیس‌جمهوری انریکه په‌نا نیه‌تو را پذیرفته و با علاقه فراوان منتظر دیدار با او هستم».

این دیدار قرار است دهم شهریور ماه به وقت آمریکا، و به صورت خصوصی انجام شود.

پیشتر دفتر ریاست‌جمهوری مکزیک، خبر از ارسال دعوت‌نامه برای هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات و آقای ترامپ داده بود. مکزیک در مرز جنوبی ایالات متحده، روابط نزدیکی با همسایه شمالی خود دارد و شمار زیادی از شهروندان آن کشور نیز در آمریکا به کار و زندگی مشغول هستند.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آمریکایی می‌گویند برای مقام‌ها و مسئولان امنیتی دولت فدرال، آماده‌کردن تمهیدات لازم برای سفر ناگهانی و خارجی آقای ترامپ در ۲۴ ساعت پیش‌رو، بسیار مشکل خواهد بود.

ترامپ، که برخی سخنانش جنجال‌آفرین شده‌اند، خواستار اخراج مهاجران غیرقانونی، ممنوعیت ورود مسلمانان، بازگرداندن شکنجه در جریان بازجویی‌های امنیتی یا کشیدن دیوار در مرز مکزیک به هزینه دولت مکزیک شده‌بود. او البته طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته نگاه و نوع گفته‌های خود را در مواردی تغییر داده است.

به نظر می‌رسد نامزد جمهوری‌خواهان در تلاش برای تعدیل برخی مواضع خود، به‌ویژه در مورد مهاجران لاتین‌تبار است. اما تنها ساعاتی پیش از اعلام پذیرش دعوت رئیس‌جمهوری مکزیک، در سخنرانی خود در آیووا، تاکید کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اقدامش اخراج همه‌ی مهاجر غیرقانونی خواهد بود، که مرتکب جرمی شده‌اند.

یک نظرسنجی در ماه گذشته میلادی توسط شبکه اسپانیایی‌زبان «یونی‌ویزیون» نشان می‌داد که ۷۷ درصد رای‌دهندگان لاتین‌تبار در ایالات متحده، به آقای ترامپ «نظر منفی» دارند.

XS
SM
MD
LG