لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۶

کروز: ما گفتیم ترامپ لیبرال است


تد کروز (راست) می گوید ترامپ لیبرالی است که لباس محافظه کاران را به تن کرده است
تد کروز (راست) می گوید ترامپ لیبرالی است که لباس محافظه کاران را به تن کرده است

دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه مقام ریاست جمهوری آمریکا، سرانجام از موضع خود در مورد برخورد دولت احتمالی‌اش با مهاجران غیرقانونی و اخراج حدود ۱۲ میلیون افرادی که اکثریت قریب باتفاق آنها لاتین تبار و از کشورهای آمریکای جنوبی هستند، عقب نشینی کرد.

آقای ترامپ که به هنگام رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی، موضوع برخورد با مهاجران غیرقانونی و کشیدن دیواری بدور آمریکا در مرزهای جنوبی با مکزیک را تم اصلی تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده بود، این هفته مطالبی را بیان کرد که از نرم شدن سیاست‌های پیشین او در این زمینه حکایت می کند اگرچه در مقاطعی هم گفته‌هایش ضد و نقیض بوده اند.

از جمله نخستین پیآمدهای این تغییر موضع، واکنش سریع هواداران سناتور تد کروز آخرین رقیب جدی دونالد ترامپ است که در وب سایت پولیتیکو در واشینگتن بازتاب داشته که خطاب به رای دهندگان جمهوریخواه گفته اند: « ما به شما گفتیم».

تد کروز آخرین ماههای مبارزات ناموفق در انتخابات مقدماتی را صرف دادن هشدار و قانع ساختن جمهوریخواهانی کرد که تحت تاثیر سخنان آتشین آقای ترامپ قرار گرفته بودند.

سناتور کروز می گفت: « ترامپ لیبرالی است که لباس محافظه کاران را به تن کرده و در امر اصلاح قانون مهاجرت و حل این مشکل دیرپا، نباید به او اطمینان کرد».

حال این لیبرالی که نامزدی حزب جمهوریخواه را هم بدست آورده، می گوید که او آماده پذیرش سیاست ملایم تری در قبال بعضی از مهاجران غیرقانونی است که در هم اینک در آمریکا بسر می برند.

به گفته پولیتیکو، این فاصله گرفتن از موضع قبلی است.

خانم آماندا کارپنتر مدیر پیشین ارتباطات آقای کروز در مجلس سنا به پولیتیکو گفته است که: « در جریان انتخابات مقدماتی، مانند امروز روشن بود که ترامپ وفادارترین طرفداران خود را در این زمینه (مهاجران) فریب داده است. نگویید که کسی بما نگفته بود».

سناتور ایالت تگزاس خود پس از آنکه در سخنرانی کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه از تایید دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای رسمی حزب خودداری کرد، عواقب سیاسی چندی را پشت سر گذاشته و خشم بسیاری از طرفداران ترامپ را در آمریکا برانگیخته تا حدی که برخی از آنها از هم اکنون برای انتخاب مجدد او در ایالت تگزاس موضع مخالف گرفته اند و برآنند تا در گزینش مقدماتی آینده حزب جهت تجدید انتخاب کروز برای مجلس سنا، او را به چالش بگیرند.

البته گفته‌های ضد و نقیض ترامپ در مورد مساله مهاجرت به هواداران تد کروز و کسانی که در مدار موافقت با سیاست‌های او قرار دارند امیدواری بیشتری داده مبنی بر اینکه خشم و عصبانیت‌های ناشی از رفتار آقای کروز در کنوانسیون ملی و مخالفت‌های گسترده تر او با دونالد ترامپ به مرور و با گذشت زمان، محو خواهند شد.

حامیان تد کروز موضع جدید ترامپ را حرکت وی به سوی «عفو عمومی» مهاجران غیرقانونی تعبیر می کنند، ازجمله ریک تایلر از مدیران پیشین کمپین سناتور کروز می گوید که: « حرف‌های دونالد ترامپ، مُهر جانبداری وی از تز عفو مهاجران است و اگر او در این تغییر روش خود مُصر باشد در واقع تمام جایگاه [کاندیداتوری] خود را با فریب آلوده است».

کریس ویلسون مدیر تحقیقات، تحلیل‌ها و استراتژی دیجیتال در کمپین تد کروز و مشاور عالی او هم که معتقد است سخنرانی سناتور کروز در کنوانسیون ملی حزب همواره با صفت مطلوب در خاطره‌ها باقی خواهد ماند، می گوید « هشدارهای تد کروز در دوره کمپین، در یادها ثبت شده است، همچنانکه سخنرانی تاثیرگذار او در کنوانسیون ملی حزب».

پولیتیکو می گوید که هواداران سناتور محافظه کار، خوش بینانه به ظهور دوباره او پس از انتخابات نوامبر (آبانماه) آینده چشم دوخته اند که پیشتر، مانند عالمان غیبی هشدار داده بود که برای دفاع از آرمانها و ارزش‌های حزب جمهوریخواه، «ترامپ قابل اعتماد نیست» و گفتمان توجیه ناپذیر اخیر ترامپ در باره موضوع مهاجرت، تایید دوباره دیدگاه سناتور کروز است.

حرکت‌های سناتور کروز پس از پایان کمپین انتخاباتی و بویژه احتمال تجدید فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری، به میزان زیادی به شیوه عملکرد دونالد ترامپ بستگی دارد.

هواداران کروز می گویند که اگر کاندیدای حزب جمهوریخواه با شکست سختی از جانب کاندیدای دمکراتها روبرو و از صحنه خارج شود، سناتور محافظه کار تگزاس در میان رای دهندگان جمهوریخواه بصورت یک سیاست پپشه فرهیخته و هوشمند جلوه خواهد کرد ولی در همانحال بخاطر آنکه در ماههای پیش از انتخابات، تمام تلاش خود را برای متوقف کردن هیلاری کلینتون بکار نگرفت، مورد سرزنش واقع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG