لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۰

دونالد ترامپ خواستار تحقیق از بنیاد کلینتون شد


دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دادستان ویژه خواسته است تا فورا در خصوص کمک‌های مالی بین المللی به بنیاد خیریه کلینتون و احتمال تاثیر این کمک‌ها بر تصمیم گیری‌های هیلاری کلینتون در دوران وزارت امور خارجه او تحقیق کند.

به گزارش «سی ان ان» هرچند هیلاری کلینتون هم اکنون در نظر سنجی‌ها از دونالد ترامپ جلو است، اما جنجال هایی چون موضوع ایمیل‌ها و بنیاد خیریه کلینتون می تواند بر سرنوشت او در انتخابات تاثیر بگذارد.

آقای ترامپ همچنین روز دوشنبه خواستار انحلال بنیاد کلینتون شده است.

این در حالی است که بیل کلینتون، رییس جمهوری اسبق آمریکا روز دوشبه گفته است در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریست جمهوری، بنیاد کلینتون دیگر کمک‌های خارجی دریافت نخواهد کرد و وی از هیات امنای این بنیاد کناره گیری خواهد کرد.

این بنیاد پیشتر در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ و دیگر جمهوریخواهان اعلام کرده بود، کلیه دریافت‌ها و هزینه‌های این بنیاد به صورت شفاف در اختیار عموم است.

در همین حال دونالد ترامپ،‌نامزد حزب جمهوریخواه روز دوشنبه در گفت و گو با«فاکس نیوز» گفته است، نظر سنجی‌های تازه نشان می دهد که اختلاف او و هیلاری کلینتون کاهش یافته است.

انتشار ایمیل‌های تازه

موضوع ایمیل های شخصی خانم کلینتون همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این وزارتخانه بخشی ازحدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ ایمیل هیلاری کلینتون را که در جریان تحقیقات پلیس فدرال، «اف بی‌ آی» به دست آمده، منتشر می کند.

این ایمیل‌ها متعلق به دوره‌ای است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بوده و از یک سرور و ایمیل شخصی استفاده می کرده است.

به گزارش «سی بی‌اس نیوز» هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نکرده است چه تعداد از این ایمیل‌ها جدید هستند، اما او تصریح کرده است که تعداد قابل توجهی از این ایمیل‌ها منتشر می شود.

طبق این گزارش، در حالی قرار است این ۱۴ هزار و ۹۰۰ ایمیل منتشر شوند که پیشتر ۳۰ هزار ایمیل هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۱۴ از طریق وکلای او در اختیار وزارت امورخارجه آمریکا قرار گرفت، توسط این وزارتخانه منتشر شده است.

در همین حال، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا به دنبال شکایت یک گروه محافظه کار به نام «ناظران قضایی»، از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است تا یک جدول زمانی برای انتشار این ایمیل‌ها تعیین کند.

به گزارش «سی ان ان» این قاضی ضمن این که خواستار انتشار این ایمیل‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری شده است، اما به وزارت امور خارجه فرصت داده است تا ۲۳ سپتامبر جدول زمانی در این خصوص ارائه کند.

طبق این گزارش موضوع استفاده خانم کلینتون از ایمیل و سرور شخصی یکی از موضوع‌های جنجالی است که بر مبارزات انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سایه افکنده است.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، چندی پیش اعلام کرد استفاده هیلاری کلینتون از سِرور شخصی برای ارسال ایمیل‌هایش، «اقدامی بسیار بی‌دقت» بوده اما تعقیب قضایی آن را توصیه نمی‌کند.

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا نیز ۱۷ تیرماه، اعلام کرد که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این‌باره می‌پذیرد و علیه خانم کلینتون اعلام جرم نمی‌شود.

این در حالی است که گروه «دیدبان قضایی» روز دوشنبه ۷۲۵ صفحه متعلق به یکی از دستیاران هیلاری کلینتون به نام «هما عابدین» را منتشر کرده است.

در برخی از این ایمیل‌ها منتشر شده در روز دوشنبه یکی از اعضای «بنیاد کلینتون» ازهما عابدین برای حل و فصل برخی از مسایل درخواست کمک کرده است.

در یکی از این موارد در سال ۲۰۰۹ داگ باند، یکی از اعضای ارشد بنیاد کلینتون از هما عابدین برای گرفتن وقت دیدار ولیعهد بحرین با خانم کلینتون در خواست کرده بود.

به گزارش «ان بی‌سی نیوز» همزمان با این مکاتبات ولیعهد بحرین ۱۰۰ هزار دلار به بنیاد خیریه کلینتون کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG