لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۸

شمار جمهوری‌خواهان حامی قطع کمک حزب به ترامپ افزایش یافت


شمار جمهوری‌خواهانی که از کمیته ملی حزب خواسته‌اند از پرداخت‌ کمک‌های اختیاری به کارزار ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دست بردارد از ۱۲۰ نفر فراتر رفته‌است.

همزمان نمایندگان این حزب در کنگره خواستار توضیحات رئیس کمپین ترامپ در مورد اتهام‌های مربوط به دریافت پول از کارزار رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین شده‌اند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

«بر انتخابات کنگره متمرکز شوید»

گزارش‌ها در مورد نامه‌ای با ده‌ها امضای از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه ۲۱ مرداد ماه منتشر شده بود؛ سیاستمداران امضاءکننده‌ی این نامه می‌گویند معتقدند ترامپ در نهایت میدان را به رقیب خود، هیلاری کلینتون، در انتخابات ریاست‌جمهوری واگذار خواهد کرد. به گفته این گروه از جمهوری‌خواهان، کمیته ملی حزب، بهتر است، از پرداخت کمک‌های اختیاری به کارزار ریاست‌جمهوری دست برداشته و منابع خود را متمرکز بر انتخابات کنگره کند، تا اکثریت حزب در قوه قانون‌گذاری حفظ شود.

در میان کسانی که این نامه را امضاء کرده‌اند، گروهی از جمهوری‌خواهانی هستند که پیشتر اعلام کرده بودند از ترامپ حمایت نمی‌کنند: از جمله اسکات ریگل و رید ریبل، هر دو از مجلس نمایندگان. خود درخواست را اندرو وینستین، معاون سخنگوی نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، تنظیم کرده‌است.

نشریاتی مانند هافینگتون‌پست و شبکه‌های تلویزیونی از جمله سی‌بی‌اس می‌گویند برخی جمهوری‌خواهانی که از زمان رونالد ریگان در دولت‌های حزب حضور داشته‌اند و مشاوران کارزار چندین نماینده حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، از جمله حامیان این درخواست هستند.

این نامه قرار است ۲۶ مرداد ماه (امروز، چهارشنبه به وقت ایران) به کمیته ملی حزب ارسال شود.

در این نامه در عین حال به برخی از گفته‌ها و وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، مانند بازگرداندن شکنجه، رنجاندن مسلمانان، زنان، ناتوانان یا اقلیت‌ها، منع ورود برای بارومندان به یک مذهب یا کشتن خانواده مظنونان به فعالیت‌های تروریستی اشاره شده‌است. از منظر حامیان این درخواست، این وعده‌ها، کارزاری از «خشم و تبعیض» به راه انداخته‌است.

آقای ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، طی روزهای گذشته چندین بار به‌شدت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران انتقاد کرده و می‌گوید پوشش خبری مناسبی دریافت نمی‌کند.

او می‌گوید دولتش از «حقوق زنان، گروه‌های جنسی و باورمندان مختلف حمایت می‌کند». در عین حال تاکید کرده‌است «همان‌طور که در جنگ با کمونیسم پیروز شدیم» باید «به سراغ اسلام افراطی برویم».

اتهام‌ها به رئیس کارزار ترامپ

پل منافورت
پل منافورت

روزنامه نیویورک‌تایمز، به تازگی در گزارشی گفته‌است بر اساس اسنادی یافت‌شده در اوکراین پل منافورت، رئیس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، از مشاوران ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین بوده و مبلغی بیش از ۱۲ میلیون دلار نیز دریافت کرده‌است.

یانوکوویچ، رهبر «حزب مناطق»، دو دوره نخست‌وزیر اوکراین بود و از هواداران مسکو به شمار می‌رود. در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۴، پارلمان کشورش او را از مقام ریاست‌جمهوری کنار گذاشت؛ سپس به روسیه رفت.

شان دافی، نماینده حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، ۲۶ مرداد ماه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است «می‌خواهم بدانم چه پولی از سازمان هوادار روسیه در اوکراین دریافت کرده‌است».

آقای دافی این اتهام‌ها را با اتهام به بنیاد خانواده هیلاری کلینتون در مورد دریافت پول از دولت‌های خارجی مقایسه کرده است. این نماینده مجلس آمریکا می‌گوید باید هر دو اتهام مورد بررسی قرار گیرند.

آدام کینزینگر، از جمهوری‌خوهان مخالفت ترامپ، نماینده دیگری‌ست که خواستار تحقیق در مورد پل منافورت شده‌است.

از سوی دیگر نشریات نزدیک به محافظه‌کاران، از جمله نیویورک‌پست، بنیاد کلینتون را متهم کرده‌اند که از میلیاردرهای خارجی پولی دریاف می‌کند.

منافورت در عین حال دریافت پول، در زمانی‌که مشاور کارزار یانوکوویچ بود را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ، نیز در صفحه فیس‌بوک خود گفته است رقیب او «میلیون‌ها دلار را در بنیاد» خود از «کشورهایی می‌گیرد که همجنس‌گرا بودن در آن‌ها با مجازات مرگ یا اعدام روبه‌رو می‌شود».

رای‌گیری برای انتخاب ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا هشتم نوامبر انجام شده و رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ کار خود را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG