لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۳

مشکلات تازه هیلاری کلینتون


یکبار دیگر ایمیل‌های خصوصی هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دمکرات برای کشب مقام ریاست جمهوری آمریکا مساله ساز شده است.

پارسال در نخستین مناظره تلویزیونی از رقابت‌های مقدماتی حزب دمکرات، سناتور برنی سندرز یکی از دو رقیب خانم کلینتون در پاسخ به پرسشی در این زمینه، با بی‌حوصلگی گفته بود که: « من از شنیدن این ایمیلهای لعنتی حالم بهم می خورد» ولی مخالفان جمهوریخواه کاندیدای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برعکس سناتور سندرز همچنان با این ایمیل‌ها بقول معروف حال می کنند و برطبل انتخاباتی می کوبند.

علاوه برآن، «بنیاد نیکوکاری کلینتون» هم که ریاست عالیه‌اش برعهده بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین و همسر هیلاری است و نیز میزان تندرستی خانم کیلینتون ۶۸ ساله سوژه تبلیغات انتخاباتی جمهوریخواهان شده که می گویند او برای انجام وظایف سنگین ریاست جمهوری از سلامت کافی برخودار نیست.

در شرح ماجرای جنجالی ایمیل‌های هیلاری کلینتون باید به این مختصر اشاره کرد که او بهنگام تصدی پست وزارت خارجه آمریکا، برای بعضی از کارهای اداری، از ایمیل شخصی خود استفاده کرده که به آسانی می توانست قابل دسترسی باشد.

جمهوریخواهان می گویند که چه بسا برخی از اطلاعات محرمانه آمریکا در مدت وزارت ایشان لو رفته ودولت‌های دیگری مانند روسیه و یا چین به آنها دست یافته اند.

اف بی‌آی ، پلیس فدرال آمریکا به تحقیق پرداخت و پس از بررسی ۳۳۰۰۰ ایمیل خانم کلینتون تنها به این بسنده کرد که به رغم وجود برخی ایمیل‌های محرمانه، در میان آنها هیچگونه مطلب سری مربوط به امنیت ملی آمریکا وجود نداشته است.

حال مجموعه دیگری شامل ۱۵۰۰۰ ایمیل‌های این بانوی سیاست پیشه مطرح شده که به یکی از دو سوژه انتقادی و حمله‌های تبلیغاتی دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی هیلاری کلینتون تبدیل شده، بگونه‌ای که از فشارهای بی‌امانی که بر کاندیدای جمهوریخواه وارد می شد، به میزان قابل توجهی کاسته است.

برخلاف مورد اول، تحلیلگران انتخاباتی در آمریکا می گویند که این مورد اخیر می تواند به موقعیت خانم کلینتون آسیب بزند، حتی اگر محتوای ایمیلها از هرمطلب مهم دولتی تهی باشد، چرا که این ۱۵۰۰۰ ایمیل پرسش‌های چندی را به میان می کشد، از جمله این که چرا هیلاری پنهانکاری کرده؟ و یا اینکه منظور و هدف او از مطرح نکردن این هزاران ایمیل چه بوده است؟

پرسش هایی از این قبیل، عدم اطمینان به او را دامن می زند همچنان که غیرقابل اعتماد بودن دونالد ترامپ اکنون برای بسیاری مساله شده است.

یک قاضی فدرال آمریکا از وزارت خارجه آمریکا خواسته است تا انتشار مقدماتی ایمیل‌ها را بررسی کند و نتیجه آن را در ۲۳ سپتامبر (دوم مهرماه آینده) به دادگاه گزارش کند.

این احتمال هست که دردسر ایمیلها تا روز انتخابات ریاست جمهوری در ۱۸ آبانماه آینده ادامه ادامه یابد، حدس و گمان‌ها را افزایش دهد و در نهایت بر رای آمریکاییان تاثیر منفی بگذارد.

از طرفی انتشار ایمیلها بهنگام مناظره تلویزیونی با رقیب جمهوریخواه، بُرنده‌ترین شمشیر را بدست دونالد ترامپ می دهد تا با اعتماد بنفس بیشتری کاندیدای دمکراتها را مورد یورش قرار دهد و او که خود باید آماج پرسش‌های گوناگونی قرار بگیرد امواج حمله‌ها را به سوی کلینتون منحرف سازد و تردیدهای رای دهندگان آمریکایی از خود دور کند.

دونالد ترامپ از هم اکنون این شمشیر را از غلاف بیرون کشیده و خواستار برپایی یک هیات تحقیق مستقل و یک دادستان مستقل برای پیگیری قانونی موضوع شده است.

و اما پاسخ پرسش‌های مربوط به میزان تندرستی خانم کلینتون با یکی – دو گزارش پزشکان متخصص روشن می شود و در حال حاضر هم بسیاری از رای دهندگان، ادعای بیماری و ناتوانی‌های جسمی خانم کلینتون را که ترامپ و اعضای تیم تبلیغاتی او تکرار می کنند، مردود می دانند ولی مشکل دیگری که برسر راه فعالیت‌های هیلاری کلینتون قرار گرفته نقش «بنیاد کلینتون» در این مرحله از مبارزات انتخاباتی است.

رقیبان کاندیدای حزب دمکرات می گویند که کمک‌های مقام‌های غیرآمریکایی، شرکتها و افرادی که به این بنیاد کمک‌های مالی می کنند، مساله ساز است و در قبال کمک‌های کلان آنان بی‌تردید چشم براه ورود خانم کلینتون به کاخ سفید هستند.

برخی از جمهویخواهان این بنیاد را «سازمانی آبکی» می نامند که بیشتر با هدف بهره برداریهای مالی برای کلینتون‌ها ایجاد شده ولی بسیاری هم خدمات این بنیاد را که کمک‌های قابل توجه در اختیار کشورهای نیازمند بویژه در امر دارو و درمان قرار داده، تحسین می کنند ولی در هرحال چه خوب، چه بد و به رغم آن که کناری گیری بیل کیلنتون از بنیاد در صورت پیروزی همسرش در انتخابات مورد تاکید قرار گرفته، موضوع ریاست بیل کلینتون بر این بنیاد، منشا ناراحتی و دشواری فکری مدعی کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا شده است.

XS
SM
MD
LG