لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

ترکیه تانک‌های بیشتری به سوریه فرستاد؛ «جبهه تازه در غرب جرابلس»


نیروهای ارتش ترکیه در تانکی در نزدیکی جرابلس
نیروهای ارتش ترکیه در تانکی در نزدیکی جرابلس

گزارش‌ها حاکی‌ست که ارتش ترکیه شمار بیشتری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را برای عملیات علیه شبه‌نظامیان به سوریه فرستاده است، و شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا نیز نقاط مرزی دیگری را در غرب جرابلس به تصرف خود درآورده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن کشور که عمدتا از عرب‌ها و ترکمن‌های سوریه تشکیل شده، از طریق استان «کیلیس» در ترکیه، جبهه جدیدی در مناطق غرب جرابلس، در اطراف «الراعی» گشوده‌اند.

کیلیس در ترکیه چندین بار هدف حملات موشکی و خمپاره‌ای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) قرار گرفته بود.

به گزارش رویترز، الراعی اکنون به تصرف شورشیان مورد حمایت ترکیه در آمده‌است.

رویترز به نقل از یکی از فرماندهان ِ شورشیان مورد حمایت آنکارا، می‌گوید آن‌ها قصد دارند اکنون از الراعی به سمت شرق، یعنی به سمت جرابلس پشروی کنند، تا به این صورت از هر دو طرف به باقی‌مانده نفرات داعش در میان این دو منطقه فشار وارد آورند.

شورشیان مورد حمایت ترکیه در هفته گذشته، موفق شده بودند شهر جرابلس را در نزدیکی مرز ترکیه از کنترل «داعش» خارج کنند.

خبرگزاری آلمان به نقل از یکی از فرماندهان گردان سلطان مراد، گروهی متشکل از ترکمن‌های سوریه، می‌گوید ارتش ترکیه ۱۰ تانک و سه خودروی نفربر زرهی دیگر به سوریه فرستاده است که هدف از آن حمایت از شورشیان سوری‌ست.

منبع طرف گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان که نامش فاش نشده، می‌گوید آن‌ها سه روستا را غرب جرابلس و سه روستای دیگر را نیز در اطراف «الراعی» به کنترل خود درآورده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نیز گفته تانک‌های ارتش ترکیه در اطراف «الراعی» دیده شده‌اند. این سازمان در عین حال پاکسازی دست‌کم سه روستا در اطراف جرابلس را تائید کرده‌است.

مرز سوریه و ترکیه، تنها نقطه خاکی ارتباطی ِ گروه «حکومت اسلامی» از عراق و سوریه به کشورهای دیگر، از جمله کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، که در کنترل این گروه افراطی‌ست.

الراعی در ۵۵ کیلومتری جرابلس، یکی از مناطقی‌ست که در این مسیر مرزی تقریبا ۹۰ کیلومتری قرار دارد.

ترکیه در عین حال دست به عملیاتی نیز علیه شورشیان عمدتا کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه زده است، که هدف از آن بازگرداندن این شورشیان به شرق فرات عنوان شده‌است. ایالات متحده پیش از این خواستار توقف درگیری‌ها میان ترکیه و این دسته‌ از شورشیان شده بود.

XS
SM
MD
LG