لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

ترکیه و عملیاتی در خاک سوریه که «شگفت‌انگیز نیست»


تانک‌های ترکیه در حال حمله به مواضع داعش در نزدیکی قرقمیش
تانک‌های ترکیه در حال حمله به مواضع داعش در نزدیکی قرقمیش

با گذشت ۱۰ روز از آغاز عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه، رجب طیب اردوغان می‌گوید هیچ‌کس نمی‌تواند از ترکیه انتظار داشته باشد که اجازه دهد یک دالان ترور در مرزهای جنوبی این کشور برقرار باشد.

آقای اردوغان که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت اضافه کرد که در این ۱۰ روز بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع از افراد داعش و همچنین یگان‌های مدافع خلق، که ترکیه هر دو را تروریست می‌داند، تخلیه شده است.

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه این پیروزی در مدتی کوتاه نشان می‌دهد که ارتش آزاد سوریه می‌تواند با داعش مبارزه کند.

عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه که اولین بار پس از پنج سال جنگ در سوریه انجام می‌شود، در روز جمعه هم ادامه پیدا کرد و آنطور که اعلام شد سه موضع گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش بمباران شده است.

اما این عملیات موجب ابراز نگرانی آمریکا، و انتقادهایی از جمله از سوی ایران شده است. روز جمعه همچنین وزیر امور خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر در این‌باره گفت بهتر است ترکیه برای مدتی طولانی در سوریه نماند.

ارتش ترکیه و بخش‌هایی از ارتش آزاد سوریه که مجموعه‌ای مسلح از مخالفان دولت بشار اسد هستند، ۱۰ روز پیش عملیات نظامی برای تصرف جرابلس که تحت کنترل داعش بود را آغاز کردند اما سپس مواضع یگان‌های مدافع خلق که گروه مسلح کردی در شمال سوریه هم هدف گرفته شدند.

برنامه‌ای که دنیس ناتالی، محقق ارشد در انستیتوی مطالعات ملی استراتژیک در واشنگتن می‌گوید «شگفت‌انگیز نیست»:

«من فکر نمی‌کنم هجوم ترکیه به سوریه، به معنی تغییر بسزایی در استراتژی و سیاست این کشور باشد. راستش فکر می‌کنم این به نوعی ادامه آن چیزی است که ترکیه از همان اول به عنوان اولویت استراتژیک خود اعلام می‌کرد که گروه پ کا کا و گروه مدافعان خلق یکی هستند. ترکیه پیشتر از ایجاد یک منطقه حائل صحبت کرده بود و همزمان کردها مناطق قابل توجهی را به دست آوردند و هم‌اکنون حدود ۱۸۴ درصد سرزمین بیشتری در اختیار دارند. هشدارها در این زمینه از پیش وجود داشت.»

خبرگزاری رویترز درباره رویکرد دولت ترکیه می‌نویسد که این کشور از ایجاد منطقه حائل سخن نگفته اما احتمال وجود دارد که نیروهای ارتش ترکیه برای مدتی در این منطقه بمانند تا از افراد مسلح مخالف اسد حمایت کنند؛ افرادی که تعدادشان به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد. حضوری که دنیس ناتالی در واشنگتن می‌گوید با چالش‌هایی جدی روبه‌روست:

«من نمی‌دانم که ترکیه آیا می‌تواند یا کلاً توانایی این را دارد که با حضور قوی نظامی در شمال سوریه باقی بماند. بستگی دارد که هدف این کشور چه باشد. اگر ترکیه بخواهد در شمال سوریه به سمت غرب حرکت کند و موفقیت به دست آورد، احتیاج به نیروهای عرب بیشتری برای رسیدن به این هدف دارد که هم‌اکنون فراهم نیست. اگر بخواهد به سمت جنوب غرب و منطقه الباب حرکت کند و گروه موسوم به حکومت اسلامی را به عقب براند و یک منطقه حائل ایجاد کند، شاید بتواند موفق شود. البته احتیاج به کمک بخش بزرگی از نیروهای محلی دارد. راه دیگر هم البته این است که میان گروه‌ها شکاف ایجاد کند و گروه کردی یگان‌های مدافعان خلق را به عقب براند، که هدف اولیه ترکیه بوده که این کار می‌تواند با کمک برخی گروه‌های کردی درگیر و فاصله انداختن در میان آنها هم انجام شود.»

رجب طیب اردوغان در آنکارا هنوز از پیشرفت به دست آمده راضی به نظر نمی‌رسد و ادعای یگان‌های مدافع خلق درباره عقب‌نشینی به شرق رود فرات که منطقه تحت کنترل نیروهای کردی است را رد کرده است؛ اگرچه مقام‌های آمریکا هم گفته بودند این عقب‌نشینی به صورت نسبی انجام شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کردها عقب‌نشینی نکرده‌اند و مشاهدات ترک‌ها آن را اثبات می‌کند.

در همین حال درگیری‌های این منطقه به اطراف جرابلس منتهی نمی‌شود. روز جمعه یک مقام کرد در سوریه اعلام کرد، نیروهای امنیتی ترکیه به سوی تظاهرکنندگانی در کوبانی در این سوی مرز شلیک کرد و از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند که در جریان این تیراندازی یک نوجوان کشته شده است.

سوری‌ها در کنار مرز ترکیه، به ساختن یک دیوار تازه،‌ در مرز بین ترکیه و سوریه، اعتراض می‌کردند. دیواری که ساخت آن از حدود دو سال پیش آغاز شده و با آغاز عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه، ساخت دیوار در منطقه کوبانی آغاز شد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG