لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

اردوغان: عملیات ترکیه در سوریه تا مهار داعش و یگان‌های مدافع خلق ادامه می‌یابد


رجب طیب اردوغان، ریيس جمهوری ترکیه روز دوشنبه هشتم شهریور گفت که عملیات برون مرزی ارتش ترکیه تا مهار تهدیدهای گروه حکومت اسلامی (داعش) و نیز یگان‌های مدافع خلق، ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که درگیری ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق، «غیرقابل قبول و نگران کننده» است.

عملیات ارتش ترکیه مشخصا علیه مواضع کردها در غرب رود فرات همچنان ادامه دارد.

ارتش روز دوشنبه اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ مورد عملیات توپخانه‌ای علیه ۲۰ هدف در اطراف جرابلس انجام داده و در جریان آن کنترل ۱۰ روستا به دست نیروهای ترکیه و بخشی از ارتش آزاد سوریه افتاده است.

در همین حال منابع کرد می‌گویند در جریان حملات ارتش ترکیه دستکم ۴۰ غیرنظامی جان‌شان را از دست داده‌اند.

افزایش تنش‌ها بین دولت ترکیه و کردهای سوریه، واکنش و نگرانی دولت آمریکا را که متحد و هم‌پیمان هر دو نیرو است برانگیخته است. در همین ارتباط وزارت دفاع آمریکا گسترش درگیری‌ها بین ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق را «غیرقابل قبول» خوانده است.

همچنین برت مک گورک، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، اعلام کرده که تحرکات اخیر صورت گرفته در مرزهای ترکیه و سوریه بدون هماهنگی با آمریکا بوده و آنها از درگیری‌های ارتش ترکیه و نیروهای اپوزیسیون سوریه و کردهای سوریه حمایت نمی‌کنند.

دولت ترکیه، بین نیروهای داعش و یگان‌های مدافع خلق تفاوتی قائل نیست و می‌گوید تلاش می‌کند که نیروهای هر دو طرف را از غرب رودخانه فرات به عقب براند.

همزمان، کردهای سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند، دولت ترکیه را به «اشغال» جرابلس و حمایت از نیروهای دولت اسلامی متهم می‌کنند و می‌گویند هدف ترکیه، ایجاد مانع برای تثبیت فدراسیون شمال سوریه است.

تصاویری در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان‌ می‌داد چهار عضو یگان‌های مدافع خلق به اسارت نیروهای سوری وابسته به ارتش ترکیه در آمده‌اند.

در همین ارتباط، یگان‌های مدافع خلق با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تایید این خبر اعلام کرد که «به شکل مستقیم، دولت ترکیه را مسئول جان آن چهار اسیر می‌داند».

به گفته یگان‌های مدافع خلق، آن چهار نفر بنا به درخواست «مجلس نظامی جرابلس» رفته بودند تا به غیرنظامیانی که از سوی ارتش ترکیه در روستاهای اطراف این شهر هدف قرار گرفته بودند کمک کنند.

در همین حال، سایت «هاوار نیوز» نزدیک به حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه، بیانیه‌ای را منتشر کرده‌ که بر طبق آن، ۱۰ گردان وابسته به ارتش آزاد سوریه از عملیات ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به آن انتقاد کرده و نوشته‌اند که حاضر هستند در کنار «مجلس نظامی جرابلس» علیه نیروهای وابسته به ارتش ترکیه بجنگند.

مجلس نظامی جرابلس، تشکلی است که به «نیروهای سوریه دمکراتیک» وابسته است. نیروهایی که از متحدان یگان‌های مدافع خلق محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG