لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

تلاش سناتورهای آمریکایی برای توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی


ساختمان کنگره آمریکا
ساختمان کنگره آمریکا

چهار سناتور آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور، قطعنامه مشترکی را برای توقف فروش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار اسلحه از جمله تانک‌های ایبرامز به عربستان سعودی ارائه کردند.

جنگ در یمن و سابقه حقوق بشری بد حکومت عربستان سعودی از دلایل طرح این قطعنامه ذکر شده است.

رند پل و مایک لی از حزب جمهوری‌خواه و کریس مورفی و ال فرانکن از حزب دموکرات چهار سناتوری هستند که این قطعنامه مشترک را تهیه کرده‌اند.

رند پل در بیانیه‌ای در مورد فروش اسلحه به عربستان گفت: «فروش میلیارد دلاری تانک، سلاح و مهمات به کشوری با سابقه بد حقوق بشری که درگیر جنگ تلخی است موجب فاجعه و تسریع در مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌شود.»

گروه‌های مدافع حقوق بشر از این اقدام سناتورهای آمریکایی استقبال کردند.

در ماه اوت گذشته نیز ۶۴ نماینده از مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، خواسته بودند تا فروش سلاح به عربستان را به تاخیر بیندازد.

سناتور مورفی نیز در بیانیه‌ای گفت که هزاران غیرنظامی کشته شده و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش قوی‌تر شده‌اند. «تا زمانی که عربستان روش خود را تغییر ندهد آمریکا باید از فروش سلاح به عربستان جلوگیری کند.»

خبر طرح سناتورهای آمریکایی پس از آن منتشر می شود که وزارت امور خارجه آمریکا فروش بیش از ۱۳۰ تانک از مدل ایبرامز، ۲۰ خودرو زرهی امدادی و سایر تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به عربستان سعودی را تصویب کرد.

تصویب فروش خودروهای زرهی و تجهیزات مخصوص نیروی زمینی در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی در راس ائتلاف نظامی کشورهای عربی در خاک یمن در حال جنگ است و در یک سال گذشته بارها به دلیل مرگ غیرنظامیان در یمن مورد مواخذه گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG