لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

مقام دریایی آمریکا: لزوم توافق ایران و آمریکا بر سر قواعد مشترک در دریا


دریاسالار جان ریچاردسون
دریاسالار جان ریچاردسون

در پی افزایش احتمال تنش و برخورد میان ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس، یک مقام بلندپایه در نیروی دریایی ایالات متحده بر لزوم توافق دو کشور بر سر قواعد و اصولی مشترک و نوعی خط ارتباطی تاکید کرد.

جان ریچاردسون، فرمانده عملیات‌های دریایی ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۲ شهریورماه، در یک سخنرانی بار دیگر پیشنهاد نوعی خط ارتباط میان جمهوری اسلامی و آمریکا و رعایت «قواعد رفتاری» مشترک را مطرح کرد.

به گفته آقای ریچاردسون که به گزارش خبرگزاری رویترز در سمیناری در «مرکز ترقی در آمریکا» مستقر در واشینگتن سخن می‌گفت، وجود این «اصول و قواعد رفتاری» برای «اجتناب از اشتباه در محاسبه» و بالا رفتن ریسک مواجهه الزامی است.

در هفته‌های گذشته مقام‌های ایالات متحده در چند مورد از نزدیک ‌شدن بیش از حد قایق‌ها یا شناورهای ایرانی و همین طور قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس به صورت «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» خبر داده‌اند.

در همین زمینه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که هفت قایق تندرو سپاه پاسداران چند هفته پیش برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند و این کشتی ناچار شد برای اجتناب از برخورد با یکی از این قایق‌ها مسیرش را تغییر دهد.

روز دوشنبه نیز سه مقام پنتاگون به شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفتند که ایرانی‌ها دو هواپیمای تجسسی نیروی دریایی آمریکا را در روز شنبه در نزدیکی قلمرو دریایی ایران در خلیج فارس به حمله تهدید کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارش خود به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید که تنها در سال جاری میلادی که حدود ۹ ماه از آن گذشته «بیش از ۳۰ برخورد نزدیک» میان ایرانی‌ها و ‌آمریکایی‌ها رخ داده است.

طبق این گزارش، این آمار بیش از دو برابر برخوردهای نزدیک دو نیرو در خلیج فارس در سال گذشته است.

احتمالا اطلاع از همین آمار است که مقام دریایی آمریکا را واداشته بار دیگر پیشنهادی را مطرح کند که چند سال پیش یک مقام دیگر در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح کرد، اما با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو نشد.

به گفته دریاسالار جان ریچاردسون، مهم آن است که فرماندهان دو طرف ابزاری را برای تبادل نظر درباره برخوردهای مذکور داشته باشند.

آقای ریچاردسون در ادامه از موافقت‌نامه‌های این‌چنینی آمریکا با روسیه و چین مثال آورده و تاکید کرده است که چنین توافقی با ایران هم فقط برای دو طرف فایده خواهد داشت.

درست پنج سال پیش نیز مايک مالن، رئيس ستاد مشترک وقت ارتش آمريکا، در یک سخنرانی از نبود هرگونه رابطه يا مناسباتی بين دولت‌های ايران و آمريکا، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، ابراز نگرانی کرده بود.

درياسالار مايک مالن در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه ميامی گفته بود که فقدان هر گونه رابطه بين دو دولت ايران و آمريکا می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در پی وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ و سرنگونی رژيم شاه مناسبات دو کشور ایران و آمریکا به‌شدت تيره شد و در سال ۱۳۵۸ با اشغال سفارت آمريکا و به گروگان گرفتن کارکنان سفارت توسط گروهی از دانشجويان تندرو روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا کاملا قطع شد.

XS
SM
MD
LG