لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

نماینده ایرانی‌تبار پارلمان کانادا خواستار احیای روابط با تهران شد


مجید جوهری در وسط تصویر
مجید جوهری در وسط تصویر

مجید جوهری، نماینده حزب لیبرال در پارلمان کانادا، خواستار احیای روابط دیپلماتیک میان اتاوا و تهران و بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور شده‌است. «کنگره ایرانیان کانادا» نیز به تازگی درخواست مشابهی را مطرح کرده‌است.

به گزارش شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا، آقای جوهری که هم‌حزبی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا است، ۲۴ شهریور ماه در جمع خبرنگاران گفته است «موضع دولت ما این است که قطع روابط با ایران، پیامد مثبتی برای هیچ‌کس ندارد، نه برای کانادایی‌ها، نه برای مردم ایران، نه برای متحدان کانادا، و نه برای امنیت جهانی».

دولت پیشین کانادا به نخست‌وزیری استیون هارپر از حزب محافظه‌کار، در سال ۱۳۹۱ روابط دیپلماتیک با ایران را قطع و سفارت‌خانه آن کشور در تهران را تعطیل کرد. دولت وقت کانادا از مسائلی مانند امنیت جهانی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران یا دشمنی با اسرائیل، به عنوان دلایل قطع روابط نام برده بود.

از آن زمان تا کنون تغییراتی در هر دو کشور رخ داده است؛ با روی کار آمدن حسن روحانی، تهران با شش قدرت جهانی بر سر محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود و برداشته‌شدن تحریم‌ها به توافق رسید. قدرت در کانادا نیز از محافظه‌کاران به لیبرال‌ها رسید.

با این همه همچنان زندانی کردن شهروندان آن کشور در ایران، از چالش‌های سیاسی میان تهران و اتاوا است؛ هما هودفر، استاد ایرانی‌کانادایی که در ایران بازداشت و زندانی شده و به تازگی به دلیل ناخوشی‌های جسمی به بیمارستان انتقال پیدا کرده‌است. در عین حال برخی تحلیل‌گران معتقد هستند کارشکنی‌هایی نیز داخل ایران برای جلوگیری از احیای روابط وجود دارد.

مجید جوهری، نماینده پارلمان کانادا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت قطع روابط «به ضرر مردم هر دو کشور است».

در عین حال کنگره ایرانیان کانادا، سازمانی فرادولتی در آن کشور، نیز در نامه‌ای به پارلمان خواستار احیای روابط شده‌است.

بیژن احمدی، دبیر کل این کنگره، می‌گوید از زمان قطع روابط، کانادا قادر به گفت‌وگو با ایران نبوده است: «اکنون کانادا باید روی کمک دیگر کشورها، در این مورد ایتالیا، برای ایجاد رابطه با تهران حساب کند». به گفته آقای احمدی این «سیاست خوبی نیست» و اتاوا برای حمایت از حقوق شهروندان باید بتواند مستقیما با ایران رابطه برقرار کند.

دولت کانادا در بهمن ماه سال گذشته، در پی توافق اتمی، اعلام کرد بخشی از تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های فراگیر در ارائه خدمات مالی و واردات و صادرات، را لغو می‌کند. این کشور همچنان «نگرانی‌هایی» دارد و گفته محدودیت‌هایی را در صادرات کالا و فناوری‌های حساس از نظر امنیتی نگه می‌دارد. در عین حال دولت کانادا می‌گوید در رابطه با برقراری دوباره روابط به ایران نیز ملاحظاتی دارد.

XS
SM
MD
LG