لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

وزیر راه ایران: خزانه‌داری آمریکا تنها مانع خرید ما از بوئینگ است


وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که ایران به دنبال اجرایی کردن قراردادهای خود است.
وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که ایران به دنبال اجرایی کردن قراردادهای خود است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که به نتیجه رسیدن مذاکرات برای خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ، منوط به «رفع محدودیت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا» است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای آخوندی، یکشنبه ۲۸ شهریور ابراز امیدواری کرده تا «این محدودیت‌ها به زودی برطرف شود تا ما بتوانیم نسبت به خرید هواپیما اقدام کنیم».

ایران در ماه‌های اخیر برای خرید ده‌ها فروند هواپیمای مسافربری از شرکت‌های اروپایی ایرباس و آمریکایی بوئینگ با آنها به توافق رسیده اما وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان از صدور مجوزهای لازم برای اجرایی شدن این توافقات خودداری می‌کند.

همچنین علی‌رغم لغو یا تعلیق تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع هسته‌ای علیه ایران، بانک‌های بزرگ اروپایی همچنان به دلیل تحریم‌های دیگر آمریکا، از همکاری با ایران پرهیز کرده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا نیز با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران مخالفند.

این نمایندگان که اکثر آنها جمهوری‌خواه هستند، استدلال می‌کنند که ایران از هواپیماهای مسافربری برای اهداف نظامی از جمله انتقال نیرو و تجهیزات به سوریه استفاده می‌کند.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی ایران با رد این انتقاد به خبرگزاری رویترز گفته که ایران به دنبال اجرایی کردن توافقات خود است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز پیشتر گفته بود که خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ می‌تواند مشکلات مربوط به خرید هواپیما از شرکت ایرباس را رفع کند.

آمریکا، فروش قطعات و هواپیماهای غربی به ایران را پس از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران و قطع روابط دیپلماتیک دوجانبه، تحریم کرده بود.

XS
SM
MD
LG