لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

ایران: برای تعیین قیمت نهایی هواپیماها، با ایرباس به توافق رسیدیم


ایرباس «آ-۳۸۰»
ایرباس «آ-۳۸۰»

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، از توافق نهایی بر سر مسایل مالی مربوط به خرید هواپیماهای ایرباس خبر داده و گفته است، هفته آینده نمایندگان ایرباس به تهران می‌آیند و در این دور از مذاکرات به مسائل حقوقی قرارداد رسیدگی خواهد شد.

به گزارش ایلنا،اصغر فخریه کاشان به توافق‌های انجام شده در بخش مالی و فنی با گروه ایرباس اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش توافق‌های مالی در قرارداد با ایرباس، بحث تعیین قیمت نهایی و نقل و انتقالات پول و نحوه تامین مالی مطرح بود که تمام این موارد پس از چندین دوره مذاکرات حل شد و در این موارد با ایرباس به توافق رسیدیم و دیگر در مذاکرات بحث مالی با ایرباس نخواهیم داشت.

در جریان سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به فرانسه در بهمن ۱۳۹۴قراردادی برای خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵میلیارد یورو بین دو طرف به امضا رسید.

در حالی این مقام وزارت راه و شهر سازی ایران از حل و فصل انتقال پول و نحوه تامین مالی این قرارداد خبر داده که پیشتر گزارش هایی در خصوص مشکلات بر سر راه تامین مالی این توافق منتشر شده بود.

با این حال، اصغر فخریه کاشان درباره نحوه قیمت‌گذاری و جزییات توافق‌های مالی گفته است: طبق آخرین توافق‌ها قرار بر این است که دوره بازپرداخت این قرارداد ۱۸ ساله باشد.

وی اضافه کرده است: در بحث قیمت‌گذاری هم قیمت گاتالوگ ملاک نیست و تا ۴۰ الی ۵۰ درصد زیر قیمت کاتالوگ به توافق رسیدیم. برخی از مدل‌های هواپیما مانند ایرباس آ-۳۸۰هم کاملا اختیاری هستند و می توانیم مدل دیگری را جایگزین آن کنیم.

اظهارات قائم مقام وزارت راه شهر سازی در خصوص احتمال جایگزین کردن مدل‌های دیگر به جای ایرباس آ-۳۸۰ تایید گزارش‌هایی است که پیشتر در خصوص تردید ایران در این زمینه منتشر شده بود.

رویترز تیرماه سال جاری گزارش داده بود که ایران در خصوص خرید چند فروند آ-۳۸۰ به ارزش تقریبی پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دچار تردید شده است و احتمالا درصدد جایگزین کردن مدل‌های دیگر به جای آ-۳۸۰ است.

در همین زمینه انتقادهایی در داخل ایران در خصوص خرید ایرباس آ-۳۸۰مطرح شده بود مبنی برای این که تنها یک فرودگاه ایران قادر است به این هواپیما سرویس دهد.

سفر هیات ایرباس به تهران

قائم مقام وزارت راه شهر سازی همچنین بااشاره به این که «در قیمت گذاری چندین ملاک را در نظر گرفتیم که یکی از آنها قیمت بازار است،» گفت: به این معنا که براساس قیمت هایی که این مدل هواپیماها در دنیا به فروش می رسد، بر مبنای نرخ موجود در بازار به توافق برسیم.

وی اضافه کرد: دومین ملاک هم قیمتی است که مشخصات هواپیما و امکانات و آپشن‌های آن تعیین می‌کنند و قیمت هواپیما براساس نوع موتور آن، صندلی‌ها، آشپزخانه و... مشخص می شود. در نهایت هم عامل دیگر در نرخ‌گذاری چانی‌زنی در مذاکرات است که بتوانیم به نرخ توافقی برسیم.

اصغر فخریه کاشان با اشاره به دوره بعدی مذاکرات با نمایندگان ایرباس گفته است: هفته آینده نمایندگان ایرباس به تهران می‌آیند و در این دور از مذاکرات به مسائل حقوقی قرارداد رسیدگی خواهد شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین مسائل فنی توافق شده باید نهایی شوند که در این سری از مذاکرات در تهران این موضوعات دنبال می شود.

ناوگان هوایی ایران در حال حاضر شامل ۱۴۰ فروند هواپیمای مسافربری‌ است که متوسط عمرشان ۲۰ سال بوده و نیاز به جایگزینی آنان با هواپیماهای جدید به شدت احساس می‌شود.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران پیشتردر پاسخ به منتقدان خرید هواپیماهای جدید مسافربری گفته که «مردم مستحق ناوگان کهنه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی نیستند».

XS
SM
MD
LG