لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

گزارش آماری: ۲۲ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند


بر اساس گزارش آماری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در کشور ۲۲ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ موبایل در ایران به حدود ۹۷٫۵ درصد رسیده است.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، با انتشار گزارشی آماری از شاخص‌های آی‌سی‌تی در ایران در دوره زمانی سال ۸۶ تا پایان خردادماه امسال اعلام کرد: ضریب نفوذ سیم‌کارت واگذاری از ۴۶٫۸ درصد در سال ۸۶ به ۱۸۹ درصد در پایان خرداد ۹۵ ارتقا یافته است.

بر اساس نتایج این گزارش که از سوی دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات منتشر شده، در این دوره زمانی پهنای باند بین‌الملل از اندکی بیش از شش گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۶، به ۵۶۴ گیگابیت بر ثانیه در پایان خردادماه امسال رسیده است.

این دو عدد نشان می‌دهد که پهنای باند بین‌المللی در این دوره زمانی تقریبا ده ساله، رشدی ۹۳۰۰ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، ۵۷ هزار و ۹۳۶ کیلومتر فیبرنوری بین شهرهای کشور نصب شده است و ظرفیت شبکه اینترنت داخلی (IP داخلی) به چهار هزار گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

بر اساس یکی از جداول این گزارش، ظرفیت آی‌پی‌های داخلی در ایران از ۳۱٫۸ گیگابایت بر ثانیه در سال ۸۶ به ۴ هزار گیگابایت بر ثانیه تا ابتدای تابستان امسال رسیده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی از افزایش پهنای باند اینترنت در ایران طی این سال‌ها خبر داده‌ که احمد علم‌الهدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، روز سه‌شنبه در «حلقه صالحین» مدیران کل این استان از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی ایران با افزایش سرعت اینترنت در ایران خبر داده و از بی‌اعتنایی مسئولان دولت یازدهم به این دستور انتقاد کرد.

به گزارش وب‌سایت دیگربان، احمد علم‌الهدی در این جلسه وزارت ارتباطات را بزرگ‌ترین «آفت» در ایران معرفی کرده و گفت: «در حالی که رهبری دستور دادند که از افزایش سرعت اینترنت پرهیز شود با این حال شاهد زیر پا گذاشتن دستورالعمل ایشان هستیم.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که «امروز اینترنت در جیب‌ تمام بچه‌ها قرار دارد» گفته بود: «همین مسئله به تنهایی باعث توسعه فحشا در جامعه است.»

در بخش دیگری از گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شاخص‌های آی‌سی‌تی در ایران تصریح شده است: تعداد سیم‌کارت‌های واگذارشده تلفن همراه در ایران بیش از ۱۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار خط اعلام شده که از این تعداد، بیش از ۷۷ میلیون و ۶۸۱ هزار سیم‌کارت فعال است، به این معنا که نیمی از سیم‌کارت‌های موجود در ایران غیرفعال هستند.

این گزارش وضعیت ۹ پارامتر را در ایران مورد بررسی قرار داده که شامل تعداد خطوط تلفن ثابت دایر شده، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد سیم‌کارت تلفن همراه واگذار شده و فعال در کشور، ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل، تعداد تلفن همگانی، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی، تعداد مشترکان باندپهن ثابت و تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت موبایل می‌شود.

بر اساس نتایج این گزارش آماری، تا پایان خردادماه ۹۵، ۳۰ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۸۶۱ شماره تلفن ثابت، در ایران دایر شده‌ و ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران از ۳۳ درصد در سال ۸۶ به بیش از ۳۸ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

همچنین در این گزارش تصریح شده است: از نظر تعداد نصب تلفن همگانی نیز تاکنون ۱۳۱ هزار و ۵۲۵ دستگاه تلفن همگانی در سراسر ایران نصب شده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی را ۴۸ هزار و ۲۲ روستا اعلام کرده است.

افزایش پهنای باند اینترنت در دولت یازدهم با مخالفت شماری از مراجع تقلید و روحانیون محافظه‌کار و اصولگرایان منتقد دولت مواجه بوده است.

چندی پیش، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، در پاسخ به استفتایی اعلام کرد که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده، «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

XS
SM
MD
LG