لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

گزارشگران بدون مرز احضار فعالان اینترنتی و فیلترینگ اخیر سایت‌ها در ایران را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به «احضار و بازداشت» بیش از« ۸۰۰» نفر از کاربران فضای مجازی در حوزه «مدلینگ»، فیلتر شدن چند خبرگزاری و وب سایت، و راه اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات ایران، «سرکوب شهروند وب‌نگاران» و «تشدید سانسور بر روی اینترنت» را محکوم کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور در سایت خود منتشر کرد از شبکه ملی اطلاعات در ایران با عنوان «اینترنت حلال» نام برده که هویت همه کاربران آن «احراز شده» است و «داده‌ها و محتواها در آن مهار می‌شوند».

به گفته گزارشگران بدون مرز، «ارتباط این شبکه داخلی با اینترنت جهانی هر زمان و در هر کجا که مسولان بخواهند قطع می‌شود».

فاز نخست «شبکه ملی اطلاعات» ایران روز هفتم شهریور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

یک هفته پس از رونمایی این شبکه، محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که در واقع مرکز تبادل ترافیک اطلاعات (ایخپ) افتتاح شده و اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقدند «نباید عملیاتی شدن این فاز را به عنوان شبکه ملی اطلاعات تلقی» کرد.

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده، اما منتقدان نگران آن هستند که دولت از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران استفاده کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌اش همچنین به فیلتر شدن تعدادی از سایت‌های خبری به دلیل «انتقاد از معیارهای دوگانه دستگاه قضایی در امر مبارزه با فساد» و انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران و همچنین گزارش‌ها درباره بازداشت کاربران فضای مجازی به دلیل فعالیت در حوزه «مدلینگ» اشاره کرده است.

رضا معینی مسئول بخش افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که «اعتراض این سازمان به حق ایران در مبارزه با جرایم آنلاین نیست» بلکه به تعریف‌ این «جرائم» در قوانین جمهوری اسلامی ایران و نحوه اعمال آن‌هاست که «هر دو مغایر» با موازین حقوق بین‌الملل از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق ناظر بر حقوق سیاسی و مدنی هستند.

آقای معینی تاکید کرد که جمهوری اسلامی هدف از «سانسور و سرکوب» در این عرصه‌ها را «حفاظت از مردم در برابر محتواهای غیر اخلاقی و مجرمانه» اعلام می‌کند اما این اقدامات «به اطلاع‌رسانی و محتواهای سیاسی و مذهبی و سایت‌های مدافع حقوق زنان نیز گسترش یافته است».

دستگاه قضایی ایران روز ۱۴ شهریور دو خبرگزاری «موج» و «برنا»، و چند سایت خبری از جمله «پویش»، «۹ صبح» و «پرشین خودرو» را مسدود کرد و محمد مبین مدیر عامل خبرگزاری موج دلیل فیلتر شدن این رسانه‌ها را انتشار گزارش‌ها درباره «غیرقانونی بودن» واگذاری املاک شهرداری اعلام کرده است.

سپاه پاسداران و مقامات قضایی در ماه‌های گذشته از «برخورد» با صدها نفر از مدیران گروه‌های «مدلینگ» در فضای مجازی و کاربران این گروه‌ها در استان‌های تهران، فارس، کردستان، سمنان و اردبیل خبر داده‌اند.

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که از دی ماه ۹۴ تاکنون «بیش از ۸۰۰ احضار و بازداشت» در سراسر کشور را «شمارش» کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و گفته که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

وی روز سه‌شنبه نیز گفت که «دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۴ شهریور ۹۴ در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی مأموریت‌هایی چون «سالم‌سازی فضای مجازی»، «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» و «ممانعت از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی» را برای این شورا تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG