لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

«مخالفت» شورای فضای مجازی در زمینه فاز نخست شبکه ملی اطلاعات


یک هفته پس از رونمایی وزارت ارتباطات ایران از «شبکه ملی اطلاعات»، یک عضو شورای عالی فضای مجازی خبر داد که این شورا گزارش وزارت ارتباطات از اجرای فاز نخست شبکه ملی را رد کرده و به این طرح رای نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز شنبه، ۱۳ شهریور، گزارش یادشده در جلسه شنبه هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی ارائه و در همان جلسه رد شده است.

این گزارش در فاصله یک روز مانده به رونمایی از شبکه ملی اطلاعات ارائه شده بود و آن طور که به نظر می‌رسد محتوای آن نتوانسته استاعضای شورای عالی فضای مجازی را قانع کند.

این در حالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در روز هفتم شهریورماه جاری رونمایی کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد که قرار است فاز دوم این شبکه را در بهمن‌ماه سال جاری و فاز سوم آن را اردیبهشت‌ماه سال آینده رونمایی کند.

مقام‌های دولتی در شرایطی بر اجرای فاز نخست این طرح تاکید می‌کنند که به گفته محمدحسن انتظاری٬ عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، اعضای این شورا با این فاز مخالفت کرده‌اند.

آقای انتظاری افزود که وزارت ارتباطات در گزارش خود راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک اطلاعات (IXP) را به عنوان فاز نخست شبکه ملی معرفی کرده٬ اما اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقدند این وزارتخانه «نباید عملیاتی شدن این فاز را به عنوان شبکه ملی اطلاعات تلقی کند».

به گفته وی٬ مرکز تبادل ترافیک اطلاعات (IXP) یکی از پازل‌های اصلی شبکه ملی اطلاعات است که «قرار بود چند سال پیش راه‌اندازی شود» و در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت این طرح را عملیاتی کرده است.

با این حال، به گفته آقای انتظاری، گزارش وزارت ارتباطات در جلسه مذکور درباره راه‌اندازی این طرح بود، اما برخی از اعضای شورا اعتقاد داشته‌اند که «این مرکز جدا از مسیری است که شبکه ملی اطلاعات باید پیاده‌سازی شود.»

طرح شبکه ملی اینترنت در ایران از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح شد و مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری آن٬ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شده است.

این طرح در سال ۱۳۸۹ با نام جدید «شبکه ملی اطلاعات» مطرح شد و شهریور سال گذشته، علی خامنه‌ای «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» را از مهم‌ترین وظایف این شورا تعیین کرد.

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده، اما منتقدان نگران آن هستند که دولت از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران استفاده کند.

شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) به ‌همراه سوئیچ‌ها، مسیریاب‌‌ها و مراکز داده‌ای است، به ‌صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به ‌هیچ‌ وجه از خارج کشور مسیریابی نشود.

XS
SM
MD
LG