لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

احضار یا دستگیری «ده‌ها فعال فضای مجازی» در استان‌های کردستان و فارس توسط سپاه


یک روز پس از انتشار خبر «برخورد» با ۵۰ نفر در کردستان به دلیل فعالیت در فضای مجازی در حوزه‌هایی چون «مدلینگ»، سپاه استان فارس خبر داد که «حدود ۱۷۰ مدیر گروه مدلینگ» در این استان احضار و برخی از آنان دستگیر شده‌اند.

وب‌سایت سپاه استان فارس روز یکشنبه هفتم شهریور، اعلام کرد که تعدادی از مدیران و کاربران فضای مجازی که در حوزه‌های به گفته این نهاد، «ضد امنیت اخلاقی، چرخه مدلینگ مجرمانه و توهین به عقاید دینی» فعالیت می‌کردند، احضار یا دستگیر شده‌اند.

این وب‌سایت به نقل از یکی از مقام‌های سپاه استان فارس که نام او ذکر نشده، خبر داد که «حدود ۱۷۰ مدیر گروه یا کانال اجتماعی» که در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام فعالیت می‌کردند، احضار و برخی نیز دستگیر شده‌اند.

وب‌سایت سپاه استان فارس در گزارش خود که به تعداد دستگیرشدگان اشاره نکرده است.

یک روز پیش از این گزارش، سپاه استان کردستان از «برخورد» با ۵۰ نفر در این استان خبر داده بود که به گفته این نهاد، در شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در حوزه «مدلینگ، آرایشگاه زنانه، آتلیه و خالکوبی» فعال بودند و «تصاویر مبتذل و غیراخلاقی» منتشر می‌کردند.

این نهاد هم در این اطلاعیه خود به جزئیات برخورد با این ۵۰ نفر اشاره‌ای نکرده بود.

در این اطلاعیه تأکید شده بود «در پی غفلت دستگاه‌های فرهنگی و ناآگاهی صنوف و اتحادیه» برخی عکاسی‌ها، سالن‌های آرایش و مزون‌ها به مکان «ترویج فساد و فحشا» تبدیل شده و «تصاویر مبتذل و غیراخلاقی از افراد و خانواده‌ها» را در فضای مجازی منتشر می‌کردند.

دوم شهریور ماه نیز خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه استان کرمانشاه از بازداشت «۲۵ ادمین» یک شبکه به گفته این نهاد «غیر اخلاقی» خبر داده بود.

این نهاد بازداشت‌شدگان را متهم کرده بود که «در بخش‌های مدلینگ، روابط غیر اخلاقی، ترویج فحشا و غیره صدها صفحه و گروه را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کردند و حدود ۴۰۰ هزار نفر را به حضور در این شبکه‌ها ترغیب و اقدام به عضوگیری کرده بودند».

برخی وب‌سایت‌های فعال در حوزه حقوق بشر ضمن بازنشر این خبر اعلام کرده بودند که این افراد در تلگرام فعالیت می‌کردند.

با این حال مجتبی ملکی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات، گزارش‌ها درباره دستگیری افرادی به دلیل فعالیت در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام را «کذب» خواند و گفت که «هیچگونه دستور قضایی» در این باره صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وی اضافه کرد: «متأسفانه افراد و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی قصد دارند جو روانی آرام و ایمن مردم کشور بخصوص استان کرمانشاه را متشنج کنند که این امر با تلاش و همت مردم و مسئولین محقق نخواهد شد».

سپاه پاسداران ایران در ماه‌های گذشته نیز چندین بار از برخورد با صفحات مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی خبر داده است.

از جمله مرکز جرائم سازمان یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه دوم شهریور خبر داده بود که «مدیران» ۴۵۰ صفحه، کانال و یا گروه در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به اتهام‌هایی چون «مدلینگ مجرمانه» و «توهین به عقاید دینی» دستگیر و یا احضار شده‌اند.

این مرکز روز ۲۶ اردیبهشت نیز اعلام کرده بود که در پروژه‌ای به نام «پروژه عنکبوت ۲» در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ، برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که هشت نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

در همین زمینه وب‌سایت این مرکز روزهای ۱۲ و ۲۳ خرداد اعلام کرده بود که سپاه پاسداران به تعدادی از استودیوهای عکاسی که به گفته این مرکز، «نقش موثری در چرخه مجرمانه مدلینگ» داشته‌اند، «تذکر جدی» داده است.

مصطفی علیزاده سخنگوی این مرکز نیز ۲۶ اردیبهشت مدعی شده بود که «انگلستان و بخشی از کشورهای حاشیه خلیج فارس» با «هدف‌گذاری دقیق» در «چرخه مدلینگ» در ایران نقش دارند.

گروه قابل توجهی از روحانیان و نظامیان حاکم بر ایران معتقدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار «جنگ نرم» و «جاسوسی» غرب از جمهوری اسلامی است و باید بر این فضا نظارت شدید اعمال شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و گفته که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

آقای خامنه ای، روز چهارشنبه سوم شهریور، نیز در دیدار با اعضای هیئت دولت گفته بود که فضای مجازی «فرصت‌های بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به‌همراه داشته باشد».

او هدف از تشکیل شورای عالی مجازی را «استفاده حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی و دفع تهدیدهای آن» اعلام کرده و خواستار آن شده بود که «در ایجاد شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی آن تسریع شود».

در همین حال فاز نخست «شبکه ملی اطلاعات» ایران روز یکشنبه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، افتتاح شد.

دولت حسن روحانی مدعی است که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اقدامی برای برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب نیست، اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران و نیز محدود کردن دسترسی آنها به شبکه جهانی استفاده کند.

XS
SM
MD
LG