لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت

مجمع عمومی سازمان ملل؛ آخرین سخنرانی روحانی در دور اول ریاست جمهوری

سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از لحظاتی پیش آغاز شد. دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی سال آینده به پایان می‌رسد و از این رو سخنرانی امروز او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آخرین سخنرانی وی در این مجمع در مقام رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران است.

حسن روحانی سخنرانی خود را با ابراز امیدواری نسبت به تحقق صلح و رفع ظلم خاتمه داد.

آقای روحانی سپس واشینگتن را به تعلل در اجرای توافق هسته‌ای متهم ساخت و آن را اشتباهی راهبردی خواند که می‌باید آمریکا نسبت به جبران آن دست به اقداماتی بزند.

رئیس جمهور ایران نسبت به عدم اجرای برجام هشدار داد و گفت که ایالات متحده می‌داند برجام یک سند پذیرفته شده چندجانبه است و اهمال در اجرای آن تخطی از قوانین بین‌المللی است و هرگونه بدعهدی درباره آن به بی‌اعتباری آمریکا می‌انجامد.

حسن روحانی همچنین به توافق هسته‌ای اشاره کرد و آن را نمونه‌ای موفق از سیاست اعتدال و تعامل سازنده و روی آوردن به گفت‌وگو دانست. به گفته وی، برجام نمونه‌ای عالی برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌های بین‌المللی است.

روحانی: ایران با هرگونه فرقه‌گرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است.

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنرانی خود چنان‌که پیش‌بینی می‌شد به انتقاد از مواضع عربستان سعودی پرداخت و ریاض را به حمایت از تکفیری‌ها و ترویج نفرت در منطقه متهم کرد.

روحانی: قرنی که با ترور در نیویورک آغاز شد نباید با آتش‌افروزی در خاورمیانه ادامه یابد.

آقای روحانی سخنرانی خود را با اشاره به حادثه یازده سپتامبر و جنگ‌های متعاقب آن آغاز شد. روحانی از آن رخداد به عنوان یک «فاجعه تروریستی» نام برد و گفت که در پی این رخداد و جنگ‌های پس از آن «بذر تروریسم بدون مرز در جای جای کره زمین کاشته شد».

اما گذشته از این موضوع، بحران سوریه، تروریسم در منطقه خاورمیانه و اختلافات تهران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی، نیز موضوعات دیگری هستند که انتظار می‌رود آقای روحانی در سخنرانی امروز خود به آن اشاراتی داشته باشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG