لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

حسن نصرالله: راه‌حل سیاسی برای سوریه دیده نمی‌شود


حسن نصرالله می‌گوید اوضاع سوریه «به‌ویژه بعد از افزایش تنش بین آمریکا و روسیه… پیچیده‌تر می‌شود»
حسن نصرالله می‌گوید اوضاع سوریه «به‌ویژه بعد از افزایش تنش بین آمریکا و روسیه… پیچیده‌تر می‌شود»

دبیرکل حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی متحد بشار اسد، گفته‌است در بحران سوریه «حرف آخر را تحولات میدانی می‌زند» و راه‌حل سیاسی در آن کشور «چشم‌اندازی ندارد».

خبرگزاری تسنیم ششم مهر ماه، گفته‌های تازه حسن نصرالله را به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار منتشر کرده‌است. دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته‌است در سوریه شورشی ِ «میانه‌رو» وجود ندارد، و همه مخالفان بشار اسد یا با گروه موسوم به حکومت اسلامی هستند، یا با جبهه‌النصره (جبهه فتح‌الشام).

شماری از کشورهای غربی می‌گویند از گروهی از شورشیان سوری که «میانه‌رو» هستند حمایت می‌کنند. آن‌ها از روسیه و حکومت مرکزی سوریه خواسته‌اند برای از میان نرفتن مذاکرات صلح، طی روند آتش‌بس، به این گروه‌ها حمله نکنند و بر نبرد با «داعش» و شاخه القاعده متمرکز شوند.

مذاکرات صلح سوریه تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

حسن نصرالله در سخنرانی خود گفته اوضاع داخلی سوریه «به‌ویژه بعد از افزایش تنش بین آمریکا و روسیه… پیچیده‌تر می‌شود».

به نظر می‌رسد اشاره نصرالله به اختلافات و تنش‌های لفظی اخیر، پس از تمدید نشدن آتش‌بس یک هفته‌ای سوریه، حمله به پایگاه نظامی ارتش آن کشور و نیز حملات هوایی به کاروان کمک‌رسانی در حلب، است.

آمریکا می‌گوید حمله به پایگاه نظامی ارتش سوریه «عمدی نبوده» و روسیه از حمله هوایی که قرار بود در منطقه علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی انجام شود، از قبل باخبر بود و در ابراز نگرانی کرده بود. واشینگتن در عین حال شدیدا از «حمله هوایی روسیه» به کاروان کمک‌رسانی انتقاد کرده‌است. مسکو این اتهام را رد کرده‌است.

در دیگر سو، در مقر سازمان ملل در نیویورک، سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده اخیرا، گفته‌است اقدامات روسیه در سوریه «وحشی‌گری است». ویتالی چورکین، سفیر روسیه نیز گفته‌های کم‌وبیش شبیه گفته‌های دبیر کل حزب‌الله لبنان را بیان کرده که برقراری مجدد صلح در سوریه به امری «تقریبا ناممکن» تبدیل شده‌است.

گفته‌های تازه حسن نصرالله در حالی بیان می‌شود که مقام‌های رسمی دولت ایران همواره تاکید کرده‌اند بحران سوریه باید از طریق سیاسی به پایان برسد.

نصرالله: وهابیت بدتر از اسرائیل است

نصرالله در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به عربستان سعودی گفته است «وهابیت پلیدتر از اسرائیل است، به‌ویژه اینکه به‌دنبال از بین بردن دیگران و حذف تمامی مواردی است که با اسلام و تاریخ آن در ارتباط است».

این سخنان نیز در حالی بیان شده که تنش‌ها میان مقام‌های ایرانی، حامیان اصلی گروه حزب‌الله لبنان و بشار اسد، و مقام‌های سعودی، از مخالفان اصلی حزب‌الله و اسد بالا گرفته‌است.

مقام‌های دولتی ایالات متحده روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بودند شکست آتش‌بس سوریه، احتمال این‌که کشورهای عرب خلیج فارس دست به مسلح کردن شورشیان آن کشور به دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی بزنند را افزایش داده‌است. یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است ریاض همواره بیان کرده است که تنها راه مجبور کردن روسیه به عقب‌نشینی در حمایت از بشار اسد در سوریه، ارسال ضدهوایی برای شورشیان است.

خبرگزاری فرانسه روز ششم مهر ماه گزارش داده است که نیروهای متحد دولت مرکزی سوریه، کنترل منطقه‌ای در حلب را که تا کنون در تصرف شورشیان بود به دست گرفته‌اند. یک مقام نظامی گفته است پیشروی‌های تازه در حلب در کنار «عملیات نظامی که دربرگیرنده حملات هوایی، توپخانه‌ای و نظامی‌ست» صورت می‌گیرد.

حلب مرکز نبردهای شدیدی بین نیروهای دولت اسد و گروه‌های مختلف شورشیان است. فعالان مدنی در این شهر هشدار داده‌اند که ذخیره‌های دارویی و مایحتاج پزشکی در منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان مخالف بشار اسد است، رو به پایان است.

XS
SM
MD
LG