لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

سامانتا پاور: اقدامات روسیه در سوریه، ضدتروریستی نیست بلکه وحشی‌گری است


سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، روز یک‌شنبه طی یک نشست اضطراری شورای امنیت با اشاره به بمباران‌های اخیر روسیه در سوریه، گفت که اقدامات روسیه در سوریه «اقداماتی ضد تروریسم نیست، بلکه وحشی‌گری است.»

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، نیز روز یک‌شنبه چهارم مهر در همین نشست گفت که به باور او برقراری مجدد صلح در سوریه تبدیل به امری «تقریباً ناممکن» شده‌است.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه به درخواست ایالات متحده، بریتانیا، و فرانسه در حالی برگزار شد که نیروهای وفادار به بشار اسد با کمک بمباران‌های هواپیماهای روسی به حملات خود به مواضع مخالفان در حلب شدت بخشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور در نشست یک‌شنبه شورای امنیت گفت: «کاری که روسیه انجام می‌دهد و از آن حمایت می‌کند عملیات ضد تروریسم نیست، وحشی‌گری است».

وی افزود: «روسیه و [بشار] اسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، به‌جای تلاش برای صلح به دنبال جنگ‌اند. به‌جای کمک به امدادرسانی به غیرنظامیان، روسیه و اسد کاروان‌های امدادرسانی، بیمارستان‌ها و کسانی را بمباران می‌کنند که سعی می‌کنند جان مردم را نجات بدهند».

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفت: «ظرف ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۱۵۰ حمله هوایی علیه شهر حلب صورت گرفته‌است»؛ او در این ارتباط، روسیه و دولت سوریه را متهم کرد که برای بازپس‌گیری حلب دست به «تهاجمی همه‌جانبه» زده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که از روز پنج‌شنبه یعنی از زمان آغاز عملیات ارتش سوریه برای بازپس‌گیری شرق حلب، «دست‌کم ۱۱۵ نفر که بیشترشان غیرنظامی بودند، بر اثر بمباران‌های سوریه و روسیه» کشته شده‌اند.

علاوه بر این، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه نیز خبر داد که حملات هوایی دولت سوریه علیه شهر حلب در این روز دست‌کم ۲۳ کشته در میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

در پی اعلام این خبرها، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز روز یکشنبه در این نشست دولت بشار اسد را متهم کرد که «خشونت نظامی بی‌سابقه‌ای» را علیه غیرنظامیان در حلب به‌کار گرفته‌است.

فرانسه: روسیه و ایران ممکن است همدست مجرمان جنگی شناخته شوند

روز یکشنبه همزمان با نشست اضطراری شورای امنیت، خبرگزاری رویترز بیانیه ژان-مارک اِرو، وزیر خارجه فرانسه را بازتاب داد که در آن تأکید شده اگر روسیه و ایران هم‌چنان جنگ در سوریه را ادامه بدهند ممکن است به عنوان کشورهایی همدست در جنایت جنگی شناخته شوند.

وزیر خارجه فرانسه از مسکو و تهران به عنوان «حامیان بشار اسد»، خواست «مسئولیت‌پذیر باشند و راهبرد کنونی را که محتوم به رسیدن به بن‌بست است، کنار بگذارند.»

در پی شورش مخالفان دولت بشار اسد در سوریه طی سال‌های گذشته، قدرت‌های غربی به حمایت از مخالفان دولت او پرداخته‌اند و از سوی دیگر ایران و روسیه برای بقای دولت اسد در سوریه از او حمایت کرده‌اند.

روسیه: صلح تقریباً ناممکن است

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در روز یک‌شنبه گفت که «صدها گروه مسلح در سوریه فعال‌اند» و با این وضعیت، بازگشت صلح به این کشور تبدیل به امری «عملاً غیر قابل اجرا» شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی در توضیح این نظر خود گفت که «در سوریه صدها گروه مسلح تقویت تسلیحاتی می‌شوند و خاک این کشور بدون هیچ ملاحظه‌ای بمباران می‌شود و این باعث شده تا رسیدن به صلح تقریباً به امری غیرممکن تبدیل شود.»

او در ادامه هم‌چنین آمریکا را متهم کرد که با «ترفندهای تاکتیکی» در پی آن است که برای گروه‌های مخالف اسد «وقت بخرد تا به تقویت خود بپردازند» و افزود که روسیه با هیچ‌گونه اقدام یک‌جانبه دیگری برای پایان دادن به خصومت‌ها در سوریه موافقت نخواهد کرد.

ایالات متحده و روسیه روز نهم سپتامبر قراری برای آتش‌بس گروه‌های متخاصم در سوریه گذاشتند تا با این کار، به روند صلح در سوریه جانی دوباره ببخشند، اما حمله هوایی که روز دوشنبه علیه کاروان امدادی عازم حلب صورت گرفت این آتش‌بس را عملاً با شکست مواجه کرد.

در نشست روز یکشنبه، بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، از ادامه یافتن «قساوت‌ها» در سوریه انتقاد کرده و از قدرت‌های جهانی خواست تا برای پایان دادن به «کابوس سوریه» تلاش بیشتری به‌خرج بدهند.

XS
SM
MD
LG