لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

آمریکا و اروپا: نجات آتش‌بس سوریه به تمایل مسکو بستگی دارد


از راست: لاوروف، کری، بان، موگرینی
از راست: لاوروف، کری، بان، موگرینی

وزیران خارجه ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی می‌گویند ادامه آتش‌بس و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران سوریه، به خواست و تمایل روسیه بستگی دارد. شورای امنیت قرار است در مورد سوریه تشکیل جلسه دهد.

گروهی متشکل از وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، آلمان و نماینده ارشد اتحادیه اروپا، می‌گویند اکنون وقت آن است که مسکو نشان دهد، واقعا قصد دارد «گام‌هایی اساسی» برداشته و «تلاش‌های دیپلماتیک را نجات دهد».

واشینگتن و هم‌پیمانان اروپایی آن، بارها از مسکو خواسته‌اند بر حکومت مرکزی سوریه فشار آورد تا کمک‌رسانی به مناطق مختلف آن کشور ممکن شود، و از بمباران فله‌ای غیرنظامیان و مناطقی که تحت کنترل شورشیان مورد حمایت غرب است، دست بردارد.

آخرین تلاش‌های مشترک غرب و هم‌پیمانان بشار اسد، به ایجاد آتش‌بسی انجامید که یک هفته ادامه داشت، اما پایان آن بازگشت بحران و حملات گسترده هوایی بود. آتش‌بس سوریه که روزهای نخست آن بدون خونریزی سپری شده بود، با حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور، حمله هوایی به کاروان کمک‌رسانی در حلب و اعلام رسمی دولت اسد در مورد پایان آن، از تمدید باز ماند. ایالات متحده می‌گوید حمله‌ای که در دیرالزور انجام شده، بدون قصد و عمد بوده و روسیه از قبل، از عملیات در منطقه که قرار بود علیه «حکومت اسلامی» باشد، باخبر بود. از سوی دیگر اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مورد «غیر عمد» بودن حمله هوایی نیروهای ائتلاف به مواضع ارتش سوریه، ابراز تردید کرده است.

روسای دستگاه دیپلماسی آمریکا و قدرت‌های اروپایی، سوم مهر‌ماه، در بیانیه مشترک خود گفته‌اند «صبر و تحمل، در برابر ادامه ناتوانی یا نبود تمایل در روسیه برای پایبندی به تعهداتش، بی‌حدومرز نیست».

به گفته این مقام‌ها «حمله به کاروان کمک‌رسانی» و «اعلام علنی پایان آتش‌بس از سوی دولت سوریه» در کنار گزارش‌های جاری در مورد استفاده دمشق از جنگ‌افزار شیمیایی و حملات به مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب که روسیه از آن حمایت می‌کند، بر خلاف اظهارات مسکو در مورد حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک است.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند به نبردها علیه «حکومت اسلامی» ادامه خواهند داد و از روسیه نیز خواسته‌اند بر همین رویه متمرکز باشد.

روسیه در دوم مهر ماه گفته بود توافق میان آن کشور و ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در سوریه نباید از میان برود.

قرار است روز یک‌شنبه (به وقت نیویورک) شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز برای بررسی وضعیت سوریه و ادامه بحران آن تشکیل جلسه دهد. آمریکا، بریتانیا و فرانسه خوستار تشکیل این نشست شده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، روز شنبه در مورد افزایش حملات در شهر حلب ابراز ناخشنودی کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود. او همچنین گفته است استفاده از جنگ‌افزارهای «سنگرشکن» و «آتش‌زا» روبه افزایش است.

XS
SM
MD
LG