لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

ابراز نگرانی مشاور خامنه‌ای از احتمال «زد و بند» روسیه و آمریکا بر سر سوریه


یحیی رحیم صفوی
یحیی رحیم صفوی

دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی روز پنج‌شنبه ابراز نگرانی کرد که مبادا در «زد و بند» روسیه و آمریکا در موضوع سوریه، منافع آمریکا بیشتر تامین شود و در این میان «سهم کمتری به ایران» داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی رحیم صفوی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، شامگاه پنج‌شنبه، اول مهر، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در سوریه در یک سو ائتلافی بین ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان وجود دارد و در مقابل ائتلافی بین «کشورهای عربی»، اردن، ترکیه، آمریکا و اسرائیل.

آقای رحیم صفوی در عین حال گفت: «ولیکن هم اکنون سازوکاری بین آمریکایی‌ها و روس‌هاست که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند و روس‌ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد و یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار ندهند.»

وی تاکید کرد که این دو قدرت با یکدیگر «زد و بندهایی می‌کنند» و سیاستمداران جمهوری اسلامی باید «حواس‌شان باشد» و در این میان «منافع ایران و سهم ایران نباید نادیده گرفته شود».

فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت که در «سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست» و «بازیگری و منافع مطرح است».

وی اضافه کرد: «بنابراین باید مراقب منافع خود باشیم، مخصوصا در ایجاد امنیت پایدار و عمق دفاع استراتژیک برای ایران.»

پیش از این مقامات ایران از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، باقی ماندن بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت را «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

دوره کنونی ریاست جمهوری بشار اسد تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

با این حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند که این موضوع برای روسیه خط قرمز نیست و ممکن است این کشور با شرایط مشخصی با کناره‌گیری بشار اسد از قدرت موافق باشد.

در همین حال در مردادماه نیز استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه (شاهرخی) در همدان، برای حمله به اهدافی در سوریه از مبداء ایران بحث‌های زیادی را در پی داشت.

در همان زمان حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در یک برنامه تلویزیونی از «اعلام» حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان، تلویحا انتقاد کرده و گفت که روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده ‌است.

از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران با اشاره به مواردی چون موافقت روسیه با تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل، تعلل در تکمیل نیروگاه بوشهر و ممانعت از تحویل سیستم موشکی اس ۳۰۰ به ایران اعلام کرده بودند که روسیه شریک قابل اعتمادی برای ایران نیست.

گروه حامیان سوریه متشکل از ۲۳ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران همزمان با برگزاری هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، مذاکراتی را در نیویورک آغاز کردند، اما این مذاکرات روز پنج‌شنبه بدون رسیدن به توافق، پایان یافت.

در این زمینه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده برای حل مناقشات سوریه نیاز دارد که بشار اسد و متحد عمده او روسیه نیز «سهم» خود را ادا کنند.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت که اپوزیسیون در سوریه خواهان کنار رفتن بشار اسد از قدرت است، اما این موضوع نباید «به قیمت قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی مانند داعش» تمام شود.

روسیه و آمریکا دو هفته پیش در مورد برقراری آتش‌بس در شمال سوریه توافق کردند، ولی این آتش‌بس با حمله هوایی به کاروان‌های کمک‌رسانی و حمله به یک انبار هلال احمر در شمال سوریه نقض شد.

XS
SM
MD
LG