لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

شمخانی: پشتیبانی آمریکا از حامیان تروریسم مانع از پذیرش درخواست مذاکره شد


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید ایالات متحده چندین بار خواستار مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه شده اما «حمایت» آمریکا از «دولت‌ها و گروه‌هایی که موجب تقویت تروریسم می‌شوند» مانع از انجام این گفت‌وگوها شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شمخانی روز جمعه دوم مهر، در یک سخنرانی «دلیل درخواست‌های مکرر» آمریکا برای مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه را «احساس خطر آن‌ها مبنی بر شکست برنامه‌ها و محاسباتشان» دانسته است.

او اضافه کرده «نکته‌ای که مانع از گفت‌وگو با آمریکا شده است حمایت پنهان و آشکار آن‌ها از دولت‌ها و گروه‌هایی است که مستقیماً موجب تقویت تروریسم می‌شوند».

آقای شمخانی همچنین آنچه «بدعهدی‌های مکرر، رویکردهای دوگانه و منافع متضاد» آمریکا با انقلاب اسلامی خوانده را دلیل «بی‌اعتمادی» مقام‌های جمهوری اسلامی به این کشور توصیف کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سخنان خود از دولت‌ها و گروه‌هایی که به گفته او «موجب تقویت تروریسم می‌شوند» و مورد حمایت آمریکا هستند، نام نبرده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود «روابط پنهان و آشکار» برخی کشورهای منطقه با اسرائیل را «خیانت به آرمان فلسطین» خوانده است.

اشاره آقای شمخانی می‌تواند به عربستان سعودی باشد که به تازگی گزارش‌هایی در مورد دیدار برخی مقام‌های این کشور با مسئولان اسرائیلی منتشر شده بود.

در این زمینه وزارت امور خارجه اسرائیل یکشنبه سوم مرداد در بیانیه‌ای تأیید کرده بود که دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه این کشور، روزهای قبل از آن با ژنرال سعودی انور عشقی در بیت‌المقدس و نیز با ژنرال اسرائیلی یوآو مردخای مسئول نظامی امور اسرائیل در مورد کرانه باختری، دیدار کرده‌است.

دلایل مطرح شده از سوی آقای شمخانی درباره مذاکره نکردن ایران با آمریکا درباره مسائل منطقه درحالی مطرح شده است که رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او پیش از این دلایل دیگری را برای انجام نشدن این مذاکرات بیان کرده اند.

از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز جمعه با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که مذاکرات با آمریکا نباید از موضوع هسته‌ای فراتر رود و «این جزو خطوط قرمزی است که حق عبور از آن را نداریم».

آیت الله علی خامنه ای نیز پیش از این بارها مذاکره با آمریکا را «زمینه‌ساز نفوذ آشکار و پنهان» خوانده و اعلام کرده که درخواست مقامات این کشور برای همکاری در موضوعات منطقه‌ای را رد کرده است.

با این حال پس از توافق اتمی وین، ایران برای اولین بار برای شرکت نشست حل بحران سوریه دعوت شد.

در همین حال خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۲۵ شهریور، در گزارشی اعلام کرده بود که «به تازگی دولت عمان با تحویل یادداشتی به سفارت جمهوری اسلامی در مسقط پیام محرمانه آمریکا را منتقل کرده که واشنگتن در آن خواستار مذاکره با ایران بر سر یمن شده است».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما روز شنبه ۲۷ شهریور، این گزارش را تکذیب کرد.

واکنش به سخنان نتانیاهو

آقای شمخانی در سخنان خود همچنین همچنین درواکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران بعد از اتمام محدودیت‌های دوره ۱۰ ساله توافق اتمی وین، «هیچگونه محدودیت» دیگری را به جز فتوای رهبر جمهوری اسلامی نخواهد پذیرفت.

بر اساس توافق اتمی وین ازمحدودیت‌های برنامه اتمی ایران بعد از ۱۰ سال به مرور کاسته خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که اسرائیل «نه امروز، نه فردا و نه هیچ زمان دیگری» به ایران اجازه نخواهد داد تا سلاح هسته‌ای تولید کند.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در فتوایی تولید سلاح هسته‌ای را «حرام» اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG