لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

وزارت خارجه ایران خبر «دریافت پیام از آمریکا برای مذاکره در مورد یمن» را رد کرد


پس از آنکه خبرگزاری فارس مدعی شد آمریکا از طریق عمان از ایران برای مذاکره در مورد یمن دعوت کرده، سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که »جمهوری اسلامی هیچگونه پیامی برای گفت‌وگو با طرف‌های ثالث در مورد یمن دریافت نکرده است».

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۲۵ شهریور در گزارشی زیر عنوان «آیا برجام منطقه‌ای از یمن آغاز می‌شود؟» ادعا کرده بود که «به تازگی هم دولت عمان با تحویل یادداشتی به سفارت جمهوری اسلامی در مسقط پیام محرمانه آمریکا را منتقل کرده که واشنگتن در آن خواستار مذاکره با ایران بر سر یمن شده است».

نویسنده گزارش فارس به نقل از یک «منبع مطلع» مدعی شده بود که واشنگتن این پیام را «قبل از سفر اخیر جان کری به جده عربستان و ارائه «طرح» او برای حل بحران یمن و «مشخصا در تاریخ ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) تسلیم دولت عمان کرده است».

این گزارش در شماره روز شنبه روزنامه جوان بازتاب داشت و این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان «نامه جدید ایران از کانال عمان» ادعا کرده بود که ناکامی عربستان در یمن دلیل دعوت از ایران برای مذاکره در مورد یمن بوده است.

با این حال خبرگزاری‌های ایران روز شنبه گفته‌های بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب دادند که در آن «دریافت پیام از سوی آمریکا در مورد بحران یمن» رد شده است.

آقای قاسمی تأکید کرده «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه پیامی برای گفت‌وگو با طرف‌های ثالث درباره بحران یمن دریافت نکرده و این خبر تکذیب می‌شود».

ایران از زمان شکل‌گیری بحران یمن بارها اعلام کرده که از نظر جمهوری اسلامی حل این بحران تنها در قالب «گفت‌وگوی طرف‌های یمنی» امکان‌پذیر است. با این حال جمهوری اسلامی همواره بر حمایت معنوی خود از شورشیان حوثی تأکید کرده است.

این در حالی است که عربستان که ائتلافی عربی را در حمایت از دولت یمن و علیه اتحاد حوثیان و علی عبدالله صالح، رهبری می‌کند، ایران را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم می‌کند.

در تازه‌ترین نمونه عربستان روز پنجشنبه با شکایت از ایران به شورای امنیت سازمان ملل، تهران را متهم کرد که سلاح برای شورشیان حوثی در یمن قاچاق می‌کند.

ریاض می‌گوید که این اقدام برخلاف یک قطعنامه سازمان ملل است که هرگونه ارسال سلاح برای این گروه را ممنوع کرده است.

در نامه‌ای که عربستان در این ارتباط در اختیار رئیس دوره‌ای شورای امنیت قرار داده، تأکید شده است که کشفیات نیروهای دریایی استرالیا، فرانسه و آمریکا «مشخص کرده است که حجم زیادی از سلاح‌های غیرقانونی ضبط شده، منشاء ایرانی داشته است».

چند هفته پیش هم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، ایران را از جمله به ارسال سلاح برای حوثی‌ها متهم کرده بود و گفته بود که «ایران با مداخله نظامی و حمایت از حوثی‌ها، به ناآرامی‌ها در یمن دامن می‌زند».

بر پایه تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته و سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG