لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۹

درخواست افزایش فشار بر عربستان در رابطه با حملات ائتلاف در یمن


نشریه بریتانیایی گاردین روز جمعه، ۲۶ شهریورماه، در گزارشی اختصاصی از شواهدی مبنی بر نقض حقوق بشر در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن و افزایش فشارها بر آمریکا و بریتانیا برای بررسی نقش این حملات در ناآرامی‌های یمن خبر داد.

در این گزارش آمده است که حدود یک‌سوم حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان، علیه بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، مراکز خرید و زیرساخت‌های اقتصادی صورت می‌گیرد و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که عربستان سعودی گفته بود در تلاش است تلفات غیرنظامی در یمن را به حداقل برساند.

به گزارش گاردین، شماری از دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر در یک نظرسنجی درباره یمن که توسط پروژه اطلاعات یمن انجام شده است، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به «نقض قوانین بشردوستانه» در یمن متهم کرده و از آمریکا و بریتانیا خواستار افزایش فشار بر ریاض شده‌اند.

در این گزارش آمده است که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه (از ماه مارس ۲۰۱۵ تا آخر اوت ۲۰۱۶) بیش از ۸۶۰۰ حمله هوایی در یمن انجام داده که بیش از ۳۱۰۰ حمله مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است و در مورد ۱۹۰۰ حمله نیز نمی‌توان با قاطعیت تعیین کرد که هدف آنها مناطق نظامی بوده است یا مناطق غیرنظامی.

با این حال،‌ عربستان سعودی این گزارش‌ را رد کرده و آمار و ارقام موجود در آن را «بسیار اغراق‌آمیز» خوانده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در سفر اخیر خود به لندن در توضیح این مطلب گفت ممکن است برخی از ساختمان‌هایی که بمباران می‌شوند در گذشته مدرسه، بیمارستان یا مسجد بوده‌اند اما هم اکنون به انبار سلاح یا مراکز کنترل و فرماندهی شورشیان تبدیل شده است.

دو روز پیش از انتشار این گزارش، اعضای دو کمیته در پارلمان بریتانیا نیز خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی شدند تا زمانی که اتهام‌های وارده به ریاض مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی در یمن بررسی شود.

۶۴ نفر از نمایندگان کنگره ایالات متحده از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز در ماه گذشته میلادی، با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستار به تعویق‌انداختن معاملات خرید و فروش سلاح با عربستان شدند تا جزئیات حملات ریاض در یمن بررسی شود.

تد لو از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی در یمن را «غیرقانونی» و مصداق «جنایت جنگی» توصیف کرده است.

ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از فروردین‌ماه ۱۳۹۴ که حوثی‌ها و متحدان آنها بخش گسترده‌ای از خاک یمن را تصرف کردند، حملاتی نظامی را علیه شورشیان در یمن آغاز کرد.

حوثی‌های شیعه‌مذهب یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند، دی ماه سال ۱۳۹۳ عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را سرنگون کردند.

آقای هادی از حمایت عمده کشورهای عربی منطقه برخوردار است و دولت او از سوی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی به عنوان دولت رسمی یمن شناخته می‌شود.

نیروهای وفادار به دولت یمن، در ماه‌های اخیر توانسته‌اند با کمک حملات ائتلاف نظامی کشورهای عربی، شورشیان حوثی را از پنج ناحیه در جنوب این کشور از جمله بندر عدن بیرون برانند اما هنوز بسیاری از مناطق یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور تحت تصرف شورشیان است.

گفت‌وگوهای صلح یمن که به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار شده بود، دو ماه پیش بدون هیچ توافقی به پایان رسید و مشخص نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

سازمان ملل متحد نهم شهریورماه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، بیش از ده هزار نفر کشته شده‌اند که حدود چهار هزار نفرشان غیرنظامی بوده‌اند.

نهادهای مدافع حقوق بشر همچنین شورشیان حوثی را به نقض حقوق بشر از طریق به «استفاده از مین‌های زمینی و بمباران‌های بی‌رویه» متهم می‌کنند.

زید رعدالحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز ۲۳ شهریورماه در سخنان خود در افتتاحیه سی و سومین نشست شورای حقوق بشر، خواستار بررسی وضعیت حقوق بشر و شرایط غیرنظامیان در یمن شد.

XS
SM
MD
LG