لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

پس از وتوی طرح فرانسه در مورد سوریه، پیش‌نویس روسیه هم در شورای امنیت ناکام ماند


فقط چهار کشور به پیش‌نویس روسیه در مورد سوریه رأی مثبت دادند.
فقط چهار کشور به پیش‌نویس روسیه در مورد سوریه رأی مثبت دادند.

ساعاتی پس از آنکه روسیه طرح فرانسه برای پایان دادن به حملات هوایی و زمینی به حلب را وتو کرد، تلاش این کشور برای ارائه قطعنامه‌ای جایگزین در شورای امنیت سازمان ملل، به دلیل کسب نکردن حداقل رأی مورد نیاز، ناکام ماند.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو در پیش‌نویس ارائه شده با اصلاح موارد خلاف نظر خود در پیش‌نویس فرانسه از جمله موضوع پایان دادن به حملات هوایی به حلب را حذف و در مقابل بر حمایت از توافق آمریکا-روسیه در مورد آتش‌بس سوریه تأکید کرده بود.

روسیه در طرح خود بر این تأکید داشت که نیروهای جبهه النصره که اکنون زیر نام فتح الشام فعالیت می‌کنند، باید شرق حلب را تخلیه کنند، و این موضوع برای قطع مخاصمات در حلب الزامی است.

با این حال طرح پیشنهادی مسکو، نتوانست دست کم ۹ رأی مورد نیاز برای تأیید را کسب کند و به این ترتیب بدون آنکه هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتو استفاده کنند، ناکام ماند.

طرح فرانسه اما از پشتیبانی ۱۱ عضو شورای امنیت برخوردار بود و در غیاب نمایندگان چین و آنگولا، دو رأی مخالف از ونزوئلا و روسیه دریافت کرد و به این ترتیب توسط مسکو وتو شد.

این پنجمین بار بود که در دوران جنگ پنج ساله داخلی در سوریه، روسیه از حق وتوی خود برای مخالفت با قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد سوریه استفاده می‌کند.

اما ساعاتی بعد قطعنامه پیشنهادی جایگزین روسیه، تنها چهار رأی موافق را از آن خود کرد.

پیش از رأی‌گیری در مورد طرح روسیه، نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفته بود که «امروز روز بدی برای روسیه است، اما روزی فاجعه‌بار برای مردم حلب است چرا که تا زمانی که در شورای امنیت وحدت نظر نباشد، پایانی برای جنگ نخواهد بود».

در حلب نیروهای دولتی سوریه با حمایت حملات هوایی روسیه و نیز پشتیبانی ایران، در تلاش برای تصرف بخش شرقی شهر هستند که در کنترل نیروهای مخالف بشار اسد است.

پیشتر استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، درباره تکرار فاجعه‌ای مشابه رواندا یا سربرنیتسا در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه در شهر حلب هشدار داده بود.

او روز پنجشنبه گفته بود که سوریه و روسیه نباید به بهانه حداکثر هزار جنگجوی عضو جبهه‌النصره، کل بخش شرقی حلب از جمله قسمت باستانی این شهر را به طور کلی نابود کنند.

به جز شورشیان مخالف اسد که در حلب مستقر هستند، ۲۷۵ هزار نفر غیرنظامی نیز همچنان در این منطقه زندگی می‌کنند که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG