لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

کاروان امدادرسانی سازمان ملل در حلب «هدف حمله هوایی قرار گرفته بود»


نمایی از ویرانی‌های شهر حلب پس از بمباران‌های هوایی ارتش روسیه و سوریه
نمایی از ویرانی‌های شهر حلب پس از بمباران‌های هوایی ارتش روسیه و سوریه

یک مقام مسوول در سازمان ملل می‌گوید تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کاروان حامل کمک‌های امدادرسانی به شهر حلب در سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفته بود.

لارس براملی از مسئولان بخش تصاویر ماهواره‌ای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۴ مهر با اشاره به تصاویر گرفته شده گفته است: «بر اساس تجزیه و تحلیل ما می‌توان گفت که آن مورد یک حمله هوایی بوده است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز هفته گذشته در گزارش به یکی از کمیته‌های مجلس سنا گفت طبق ارزیابی‌های ارتش آمریکا حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه توسط جنگنده‌های روسی صورت گرفته چون هواپیماهای روسی و سوری در آن زمان در منطقه در حال پرواز بوده‌اند.

دولت‌های روسیه و سوریه انجام این حمله را تکذیب کرده‌اند.

حمله به این کاروان امدادرسانی که روز ۲۹ شهریور صورت گرفت دستکم ۲۰ کشته برجای گذاشت. سازمان ملل پس از این حمله امدادرسانی در سوریه را متوقف کرد.

سازمان ملل روز چهارشنبه تصاویر ماهواره‌ای دقیقی نیز از ویرانی‌های ناشی از حملات اخیر به شهر حلب را منتشر کرد. از حدود دو هفته پیش که آتش‌بس مورد حمایت روسیه و آمریکا شکسته شد این شهر هدف حملات هوایی پیاپی جنگنده‌های روسیه و سوریه بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتشار این تصاویر همزمان با موج جدید حملات نیروهای سوریه صورت می‌گیرد که با هدف نفوذ به مناطق تحت کنترل شورشیان از نواحی جنوبی شهر آغاز شده است. سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که حدود ۲۷۵ هزار نفر در مناطق تحت محاصره نیروهای دولتی گرفتار هستند.

لارس براملی در این زمینه گفت این تصاویر ویرانی‌های گسترده‌ای در بخش شرقی شهر حلب را نشان می‌دهد که تحت کنترل شورشیان است.

او افزود: «از زمان شکسته شدن آتش‌بس ویرانی‌های گسترده‌ای در این بخش از حلب روی داده است».

به گفته این مقام، تصاویری که توسط شرکت ماهواره‌ای دیجیتال گلوب برای سازمان ملل متحد تهیه شده‌اند نشان می‌دهند که «نقاط منهدم شده و بمباران شده طی پنج سال و نیمی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد اکنون ویران‌تر شده‌اند».

این تصاویر که در فاصله اواسط تا پایان ماه سپتامبر ضبط شده‌اند ویرانی ساختمان‌ها از جمله منازل مردم پس از شکست آتش‌بس اخیر را نشان می‌دهند. چند تصویر نیز مربوط به شمال شهر حلب است که در روزهای اخیر نیروهای دولتی در آنجا پیشروی کرده‌اند.

یکی از این تصاویر که مربوط به روز شنبه است، تخریب ساختمان یک مدرسه یا مرکز ورزشی در محله اویجه شهر حلب را نشان می‌دهد. در برخی از این تصاویر گودال‌های عمیق در زمین به خوبی دیده می‌شوند که ثابت می‌کند تخریب این نقاط نتیجه حملات هوایی است.

لارس براملی افزود: «مهماتی که در حملات هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا از گلوله‌های سلاح‌های زمین به زمین بزرگترند. بنابراین گودال‌هایی که در زمین ایجاد شده‌اند بدون شک نتیجه حملات هوایی است. راکت‌هایی که از هواپیما‌ها شلیک می‌شوند معمولا به صورت گروهی به زمین اصابت می‌کنند در صورتی که گلوله‌های توپ و خمپاره با الگوی دیگری شلیک می‌شوند».

«در عین حال می‌توان آثار به جا مانده از بمب‌های کوچکتری که از هواپیما‌ها پرتاب شده‌اند را دید که تاثیر آن بر سطح زمین شبیه گلوله‌های توپ و خمپاره است».

مدیر بخش تصاویر ماهواره‌ای سازمان ملل متحد افزود: «تجزیه و تحلیل دقیق تخریب ناشی از تسلیحات گوناگون در شهری مثل حلب که در تمام طول جنگ داخلی سوریه صحنه نبرد بوده کار ساده‌ای نیست چون همه گونه تسلیحات به کار گرفته شده‌ است».

مسئولان سازمان ملل متحد در شهر ژنو تصاویری هم از عراق منتشر کردند که دود غلیظ ناشی از حریق در چاه‌های نفت واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر موصل را نشان می‌دهد. پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» پس از عقب نشینی به سمت شهر این چاه‌ها را به آتش کشیدند.

نهادهای امداد سازمان ملل متحد از تصاویر ماهواره‌ای اطراف موصل برای آماده کردن خود برای پیامدهای حمله نیروهای دولتی با هدف آزاد کردن آن شهر استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG