لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

آمریکا تمام تماس‌هایش را با روسیه بر سر پایان خشونت‌ها در سوریه به حال تعلیق درآورد


ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۲ مهر اعلام کرد که تمام تماس‌هایش را با روسیه بر سر پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، مسکو را به رعایت نکردن تعهداتش در قبال آتش‌بس در سوریه متهم کرد.

اقدام دولت آمریکا پس از تهدید هفته گذشته جان کری وزیر امور خارجه این کشور و به دنبال حملات جدید هوایی روسیه و سوریه علیه شهر حلب صورت می‌گیرد.

یک حمله هوایی به کاروان امدادرسانی سازمان ملل در سوریه ۲۰ کشته برجای گذاشت. ایالات متحده، روسیه را متهم کرده که این حمله را انجام داده است ولی هم مسکو و هم دمشق این اتهام را رد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: اقدامات نظامی اخیر روسیه و حکومت سوریه مغایر با اصل آتش‌بس و موافقتنامه ترک مخاصمه بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روسیه و حکومت بشار اسد را متهم کرد که به مناطق مسکونی و زیر ساخت‌های حیاتی مانند مراکز درمانی شهر حلب حمله می‌کنند.

لینک مستقیم

آقای کربی افزود که در این راستا، آمریکا نمایندگان خود را که برای گفت‌وگوهای صلح سوریه به ژنو فرستاده است باز خواهد گرداند.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اضافه کرد که اتخاذ چنین تصمیم سختی از سوی دولت آمریکا به آسانی گرفته نشده است.

ادامه حملات نیروهای روسیه و ارتش سوریه در شهر حلب، به گفته آمریکا و همپیمانان آن، موجب شد آتش‌بس یک هفته‌ای که از روز ۲۲ شهریور با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم حلب آغاز شد، بدون موفقیت به پایان برسد.

پیشتر گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجۀ روسیه، به خبرگزاری تاس گفته بود: «تمامی ارتباطات‌ها میان ارتش روسیه و امریکا متوقف شده و اطلاعاتی (دربارۀ سوریه) مبادله نمی‌شود».

ساعاتی پیش از اعلام این تصمیم دولت آمریکا، مسکو همکاری درباره یک برنامه مشترک برای امحاء پلوتیونیوم مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کرده بود.

اتفاقات روز دوشنبه نشان دهنده وخیم‌تر شدن مناسبات میان آمریکا و روسیه است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در فرمان خود مبنی معلق کردن همکاری با آمریکا بر سر امحاء پلوتونیوم، گفت که «اقدامات غیردوستانه» واشینگتن و ناتوانی آمریکا در انجام تعهداتش ذیل توافق سال ۲۰۰۰ دلیل چنین تصمیمی بوده است.

بر اساس این توافق که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ بسط پیدا کرد، روسیه و آمریکا هر یک ۳۴ هزار کیلوگرم پلوتونیوم به کار رفته در سلاح هسته‌ای را باید امحاء کنند.
این مقدار پلوتونیوم می‌تواند برای ساخت ۱۷ هزار کلاهک هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که روسیه طاقتش را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG