لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

ستاد انتخاباتی کلینتون: همکاری ویکی‌لیکس و روسیه برای کمک به ترامپ


کلینتون و ترامپ در جریان دومین مناظره انتخاباتی
کلینتون و ترامپ در جریان دومین مناظره انتخاباتی

اعضای ارشد ستاد انتخاباتی نامزد حزب دمکرات، حملات شدیدی به وب‌سایت ویکی‌لیکس و بنیانگذار آن انجام داده و می‌گویند بین هک شدن ایمیل‌های این ستاد، دولت روسیه و ویکی‌لیکس، در پیوند با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، روابطه‌ای وجود دارد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس که به انتشار اسناد و ایمیل‌های شخصی و یا طبقه‌بندی‌شده معروف است، از روز جمعه گذشته دست به انتشار ایمیل‌هایی از جان پودستا، رئیس ستاد هیلاری کلینتون زده‌است.

روزنامه گاردین برای نمونه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌است که نشان‌دهنده روابط داخلی اعضای ستاد، فقدان آمادگی‌هایی در برابر کارزار برنی سندرز، رقیب درون‌حزبی خانم کلینتون یا ابراز نگرانی چلسی، دختر او، پیرامون تعارض منافع احتمالی در ارتباط با بنیاد کلینتون بوده‌است.

اما انتشار این اسناد با انتقادهای تند اعضای ارشد کارزار هیلاری کلینتون روبه‌رو شده‌است. خود آقای پودستا گفته «اتفاق خیلی عجیبی» است که این ایمیل‌ها در ویکی‌لیکس، پس از انتشار ویدئوی سخنان رکیک دونالد ترامپ در مورد زنان توسط روزنامه واشینگتن‌پست، منتشر می‌شود.

این مشاور کهنه‌کار امور سیاسی گفته است «این‌که آقای آسانژ (بنیانگذار ویکی‌لیکس) شخصا تصمیم دارد به آقای ترامپ کمک کند یا در این رابطه تعاملاتی صورت گرفته، بی‌خبر هستم. تنها چیزی که می‌گویم این است که تصادف وحشتناک و خیلی عجیبی‌ست که این موضوع درست وقتی رخ داده که آب به نقطه جوش نزدیک شده‌است».

رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون در مسیر میامی به نیویورک، به خبرنگاران گفته است «ما می‌دانیم که روس‌ها احتمالا دست به جعل زده‌اند».

این سخنان تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که دولت آمریکا رسما مسکو را متهم کرد که در راستای تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به سایت‌هایِ نهادها و گروه‌های سیاسی حمله سایبری کرده است.

اقدامات وب‌سایت ویکی‌لیکس، در انتشار پیام‌ها و ایمیلی‌های هک‌شده از کارزار دمکرات‌ها، مسبوق به گذشته نیز می‌شود. این وب‌سایت، برای نمونه، در آستانه سخنرانی باراک اوباما، در حمایت از هیلاری کلینتون در جریان گردهمایی ملی حزب دمکرات، دست به انتشار پیام‌های تلفنی ضبط‌شده‌ای زده بود که ظاهرا از سیستم‌های ذخیره داده‌ها و اطلاعات این حزب هک شده‌اند.

یکی دیگر از کسانی که اتهام‌های تندی را علیه ویکی‌لیکس و روسیه و رابطه آن‌ها با کارزار ترامپ مطرح کرده، برایان فالون، سخنگوی ستاد کلینتون است. آقای فالون در توئیتر خود گفته «ویکی‌لیکس! تو رسانه نیستی. تو دستگاه تبلیغاتی دولت روسیه هستی که برای نامزد نازپرورده‌اش، ترامپ، مشغول دخالت کردن (در انتخابات) است».

از سوی دیگر اما دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، نیز به ایمیل‌های منتشرشده واکنش نشان داده و با اشاره به آن‌ها گفته «این انتخابات نشان می‌دهد آیا ما در آینده کشوری آزاد باقی خواهیم ماند، و یا به یک کشور فاسد که توسط پول‌های کمک‌کنندگان مالی و دولت‌های خارجی می‌چرخد، تبدیل خواهیم شد».

او می‌گوید انتخاب کلینتون، ایالات متحده را به نابودی می‌کشاند.

انتخابات آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود. رقبای اصلی این انتخابات تا کنون دو مناظره انجام داده‌اند و قرار است، پیش از انجام رای‌گیری، یک بار دیگر رو در رو شوند.

XS
SM
MD
LG