لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

حمله ارتش آمریکا به منطقه تحت کنترل حوثی‌ها پس از پرتاب موشک به «میسون»


در این تصویر آرشیوی ناوشیکن میسون در نزدیکی کانال سوئز دیده می‌شود
در این تصویر آرشیوی ناوشیکن میسون در نزدیکی کانال سوئز دیده می‌شود

در پی دومین حمله ناموفق موشکی به یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ، ارتش ایالات متحده سه رادار ساحلی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها هدف قرار داده است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۲۲ مهر ماه گفته است به سوی این رادارهای ساحلی، موشک‌ها کروز پرتاب کرده‌است. بنا بر برآوردهای اولیه، این حملات به نابودی رادارها انجامیده‌است.

این حمله با اجازه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده صورت گرفته و به گفته رویترز نخستین بار است که واشینگتن به طور مستقیم دست به اقدامی نظامی در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن می‌زند.

رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا می‌گوید رادارهایی که به آن‌ها حمله شده در منطقه‌ای غیرمسکونی بوده و از آن‌ها برای انجام حملات و تلاش برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ، از جمله ناوشکن میسون، استفاده می‌شد.

ساعاتی پیش از انتشار این گزارش مقام‌های آمریکایی گفته بودند دو موشک -که به گفته آنها از «منطقه تحت کنترل حوثی‌ها» پرتاب شده- ناوشکن «میسون» را در شمال تنگه باب‌المندب هدف گرفته بود. این «حمله» خسارت مادی و جانی نداشته‌است. این دومین بار است که چنین گزارشی منتشر می‌شود.

یک روز پیش از واقعه دوم، وزارت دفاع آمریکا در مورد تکرار آن هشدار داده بود.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، اکنون می‌گوید «دفاع محدود انجام شده (حمله به رادارهای ساحلی) برای حفاظت از پرسنل، شناورها و آزادی ما در دریانوردی در این آبراه مهم انجام شده‌است».

به گفته آقای کوک «ایالات متحده در برابر هر تهدید احتمالی در آینده، علیه کشتی‌ها و حمل‌ونقل تجاری، واکنشی درخور نشان خواهد داد».

پیش از این نیز جف دیویس، دیگر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به پرتاب‌کنندگان موشک به سوی ناوهای این کشور در نزدیکی یمن، هشدار داده و گفته بود «هرکس چنین اقدامی علیه ناوهای آمریکایی در آب‌های بین‌المللی انجام داده است مسئول عواقب آن خواهد بود».

حوثی‌های یمن هنوز واکنشی به حملات موشکی آمریکا به منطقه تحت کنترل خود نشان نداده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند کروزها از ناو نیتز (در تصویر بالا) به سوای رادارها پرتاب شده‌اند
مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند کروزها از ناو نیتز (در تصویر بالا) به سوای رادارها پرتاب شده‌اند

نزدیک به دو هفته پیش حمله حوثی‌ها به یک کشتی اماراتی در باب‌المندب، بنا به گزارش‌هایی، «به غرق‌شدن آن» انجامیده بود. امارات متحده عربی گفته بود این حمله یک «اقدام تروریستی» است. سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته بود مسئله تهدیدها علیه کشتی‌رانی پیرامون باب‌المندب مسئله‌ای «شدیدا جدی» است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است موشک‌های پرتاب‌شده به شناور اماراتی ساخت ایران بودند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ارسال موشک‌های ساخت ایران به یمن را تکذیب کرده است.

آمار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد، هر روز بیش از ۳.۴ میلیون بشکه نفت، از آب‌راه پیرامون باب‌المندب گذر کرده است تا به دست مصرف‌کنندگان برسد.

پس از حمله به کشتی اماراتی، حمله هوایی ائتلاف عربی به یک مراسم سوگواری در صنعا، صدها کشته و زخمی غیرنظامی برجای گذاشت. آن حمله نیز با انتقاد سازمان ملل و آمریکا روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG