لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

امارات: حمله حوثی‌ها به کشتی ما در آب‌راه بین‌المللی، تروریستی بود


یک سرباز نیروهای دولتی عبد ربه منصور هادی در عدن
یک سرباز نیروهای دولتی عبد ربه منصور هادی در عدن

وزارت خارجه امارات متحده عربی ۱۴ مهر ماه گفته‌است حمله چند روز گذشته شورشیان حوثیِ یمن، به یک کشتی ترابری این کشور که در اجاره ارتش بوده در «آب‌راهی بین‌المللی» صورت گرفته و «یک اقدام تروریستی بود».

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای در این مورد گفته است «هدف قرار دادن یک کشتی غیرنظامی در آب‌راهی بین‌المللی، پیامدهایی جدی برای آزادی کشتی‌رانی دارد و یک اقدام تروریستی بود».

حمله‌ای که از آن سخن رفته در آخر هفته‌ی گذشته میلادی، در اطراف ساحل یمن، نزدیک باب‌المندب صورت گرفته‌است.

باب‌المندب تنگه‌ای‌ست در جنوب دریای سرخ و از نظر کشتی‌رانی بین‌المللی، آبراهی با اهمیت استراتژیک بالا به شمار می‌رود. این تنگه در کرانه خلیج عدن قرار دارد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شناوری که هدف قرار گرفته ساخت استرالیا و از نوع «شناورهای دوبدنه» ترابری بوده‌است. این شناور در اجاره نیروهای نظامی امارات بود. ائتلاف ضدحوثی‌ که عربستان سعودی آن را رهبری می‌کند، موفق شده همه سرنشینان غیرنظامی این شناور را نجات دهد. به خدمه نیز آسیبی نرسیده‌است.

نیروهای حوثی در یمن، که کنترل صنعا و بخش‌های دیگری از کشور را در دست دارد، می‌گویند به سوی «شناور نظامی» امارات یک موشک پرتاب کرده و آن‌را غرق کرده‌اند. به گفته حوثی‌ها، این شناور در حال نزدیک شدن به بندر المخاء، بندری یمنی در دریای سرخ بوده‌است.

سازمان ملل روز چهارشنبه این حمله را محکوم کرده و گفته است مسئله تهدیدها علیه کشتی‌رانی پیرامون باب‌المندب مسئله‌ای «شدیدا جدی» است. شورای امنیت سازمان ملل بر اهمیتِ آزادی دریانوردی در این آبراه و اطراف آن تاکید کرده است.

آمار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد، هر روز بیش از ۳.۴ میلیون بشکه نفت، از این آب‌راه گذر کرده است تا به دست مصرف‌کنندگان برسد.

امارات متحده عربی بخشی از ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها است. ایران از مهم‌ترین حامیان حوثی‌ها در یمن به شمار می‌رود. بحران در روابط کشورهای عربی کرانه خلیج فارس و تهران شدت گرفته است. رقبای سیاسی خاورمیانه، در کشورهایی مانند یمن یا سوریه، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند و روابط دیپلماتیک میان آن‌ها نیز قطع شده یا کاهش پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG