لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

دولت یمن از ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند


‌موشک‌های زلزال ۳، در دست نیروی‌های حوثی
‌موشک‌های زلزال ۳، در دست نیروی‌های حوثی

عبدالملک المخلافی وزیر امور خارجه یمن می‌گوید که این کشور به‌دنبال شکایت از ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتهام ارسال اسلحه برای شبه‌نظامیان حوثی است که با دولت یمن در حال جنگ هستند.

المخلافی که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، افزود که امیدوار است، ابتدای هفته آینده، آتش‌بس انسانی ۷۲ ساعته‌ای به منظور رساندن کمک‌های بشر دوستانه به غیر نظامیان، در یمن برقرار شود.

دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن و عربستان سعودی، ایران را متهم به پشتیبانی تسلیحاتی از حوثی‌ها می‌کنند. حدود یک سال و نیم پیش، حوثی‌ها و متحدانشان یعنی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن، موفق به تصرف مناطق گسترده‌ای از این کشور از جمله پایتخت (صنعا) شدند.

اما فروردین سال۱۳۹۴، عربستان سعودی در راس ائتلافی عربی، مداخله نظامی خود را در یمن به منظور جلوگیری از تصوف کامل کشور توسط حوثی‌ها و متحدانشان، آغاز کردند.

تهران، حوثی‌ها را قدرت قانونی در یمن می‌داند اما اتهام‌های مبنی بر حمایت تسلیحاتی از آ‌نها را رد می‌کند.

المخلافی که در نیویورک به منظور مشارکت در فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور دارد، گفت:‌ «به طور حتم جنگ‌افزارهای جدیدی از ایران برای حوثی‌ها فرستاد شده است. نمی‌توان ادامه قاچاق اسلحه از ایران را مخفی کرد. جنگ‌افزارهای جدیدی در مناطق مرزی یمن با عربستان سعودی کشف شده که ساخت ایران است».

نخست‌وزیر یمن ادامه داد: «ما در مسیر ارائه شکایتی مستند از ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم.. این اقدام‌ها نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است که نه تنها مسلح‌سازی کودتاگران را ممنوع کرده بلکه شهروندان کشورها هم حق انتقال اسلحه برای حوثی‌ها را ندارند».

پیش از این، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با متهم کردن ایران به مانع تراشی در مسیر صلح در کشورش گفته بود: «یمن را از چنگال ایران نجات خواهیم داد».

او افزود: ««به جهان و با شفافیت کامل می‌گوییم، تندروی و تروریسم مذهبی که ایران در منطقه از آن حمایت می‌کند، تندروی متقابلی ساخته و خواهد ساخت».

ماه گذشته، مذاکرات صلح یمن در کویت که با نظارات سازمان ملل متحد به منظور پایان دادن به به ۱۸ ماه جنگ در جریان بود، به بن‌بست رسید.

وزیر امور خارجه یمن گفت که عبد ربه منصور هادی هفته گذشته با مسئولانی از سازمان ملل و ایالات متحده دیدار کرده و با آتش‌بسی ۷۲ ساعته به منظور رساندن کمک‌های بشر دوستانه، موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG