لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

حمایت سنای آمریکا از طرح فروش میلیاردی جنگ‌افزار به عربستان سعودی


تانک‌های آمریکایی ارتش عربستان سعودی در نزدیکی مرزهای یمن
تانک‌های آمریکایی ارتش عربستان سعودی در نزدیکی مرزهای یمن

مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور، از طرح دولت باراک اوباما برای فروش بیش از یک میلیارد دلار جنگ‌افزار مدرن به عربستان سعودی حمایت کرد.

به گفته سناتورهایی که این طرح را تهیه کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند از تجهیز نظامی متحدانش در خاورمیانه که در حال جنگ با گروه‌های اسلامگرای تندرو مانند حکومت اسلامی یا مقابله با رفتار خصمانه ایران هستند، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنا، در دفاع از این طرح گفت که نفروختن این جنگ‌افزار «نه تنها توسط عربستان سعودی بلکه توسط دیگر شرکای ما در خلیج [فارس] به عنوان نشانه‌ای دیگر از این تعبیر خواهد شد که ایالات متحده آمریکا تعهدش در قبال منطقه را فراموش کرده و شریک امنیتی غیر قابل اطمینانی است».

در همین حال طرحی که چند سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه برای ممانعت از فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی شامل تانک‌های مدرن به سنا ارائه کرده بودند تنها ۲۷ رای موافق در برابر ۷۱ رای مخالف به دست آورد.

عربستان سعودی از بزرگ‌ترین خریداران جنگ‌افزار به ویژه تسلیحات آمریکایی در جهان است.

ایالات متحده آمریکا از ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی برای بازگرداندن قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور قانونی یمن، حمایت می‌کند.

عربستان سعودی از فروردین ۱۳۹۴ رهبری حملات به شورشیان شیعه‌مذهب حوثی و متحدان‌شان در ارتش یمن را که از علی عبدالله صالح، رئیس جمهور قبلی این کشور حمایت می‌کنند، بر عهده گرفت.

این در حالی است که تلفات غیرنظامی این جنگ با انتقاد تعدادی از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و برخی از نمایندگان سنای آمریکا و پارلمان بریتانیا مواجه شده است.

در همین زمینه کمتر از ده روز پس از آغاز تلاش چهار سناتور در آمریکا، اعضای دو کمیته در پارلمان بریتانیا نیز تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی در پی اتهامات حقوق بشری به این حکومت در یمن را خواستار شدند.

دو کمیته از چهار کمیته ناظر بر صادرات اسلحه در پارلمان بریتانیا خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی شدند تا مادامی که تحقیقات مستقلی درباره اتهامات وارده به عربستان سعودی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی در یمن انجام بگیرد.

سناتور دموکرات کریس مورفی که از مخالفان فروش جنگ‌افزار آمریکا به عربستان سعودی است، در این باره گفته است که عربستان سعودی و متحدانش مناطقی را در یمن بمباران می‌کنند که آمریکا خواسته به آنها حمله نشود.

عربستان سعودی می‌گوید که حوثی‌ها و متحدان‌شان از مناطق مسکونی به عنوان اماکن نظامی استفاده می‌کنند.

ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و کشورهای عرب منطقه از نفوذ ایران در یمن، همسایه جنوبی عربستان سعودی با اکثریت اهل سنت نگرانند.

XS
SM
MD
LG