لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

نماینده ایران در سازمان ملل اتهام عربستان در مورد ارسال سلاح به یمن را رد کرد


به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اتهام‌های اخیر عربستان سعودی در آن سازمان، مبنی بر ارسال سلاح برای شورشیان یمنی را رد کرده و آن «بی‌اساس و غیر مستند» توصیف کرده‌است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ۲۷ شهریور ماه گفته است «در نامه عربستان سعودی ادعاهای بی‌اساسی دیده می‌شود که تاکنون هیچ مرجع بی‌طرفی نتوانسته آن‌‌ها را ثابت کند.»

دو روز پیش از این واکنش، عربستان سعودی با شکایت از ایران به شورای امنیت سازمان ملل، تهران را متهم کرده بود که برای شورشیان حوثی در یمن به‌شکل قاچاقی سلاح می‌فرستد. سفیر عربستان در سازمان ملل گفته است: قاچاق سلاح‌های ساخت ایران به شورشیان یمن نه تنها قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه ثبات عربستان، یمن و کل منطقه را تهدید می‌کند. ⇦بیشتر بخوانید

عربستان از حامیان اصلی عبد ربه منصور هادی است؛ رئیس‌جمهوری یمن که در پی پیشروی شورشیان حوثی و نظامیان هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، اکنون در ریاض به‌سر می‌برد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهام‌های پیشین تهران به عربستان را تکرار و مقام‌های سعودی را متهم به «انهدام زیرساخت‌های» یمن کرده‌است: «حیرت آور است که عربستان در حالی که در جنگ با مردم یمن ده‌ها میلیارد دلار سلاح خریداری و علیه این مردم مورد استفاده قرار می‌دهد، به شورای امنیت درباره کاربرد سلاح در یمن شکایت می‌کند».

دولت عبد ربه منصور هادی، همچنان از منظر سازمان ملل متحد دولت مشروع یمن به‌شمار می‌رود و عربستان می‌گوید در حمایت از این دولت است که حملات به شورشیان را انجام می‌دهد. از سوی دیگر اما این حملات با انتقادهای سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده است. روزنامه بریتانیایی گاردین نیز به تازگی گفته نزدیک به یک‌سوم کل حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان، به بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، مراکز خرید و زیرساخت‌های اقتصادی صورت می‌گیرد و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. ⇦​بیشتر بخوانید

عربستان سعودی این گزارش‌ را رد کرده و آمار و ارقام موجود در آن را «بسیار اغراق‌آمیز» توصیف کرده‌است.

روابط پرتنش میان ایران و عربستان، اخیرا با بحران‌های تازه‌ای روبه‌رو شده‌است؛ بحران‌هایی که در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، حمله به سفارت آن کشور در تهران و قطع روابط دیپلماتیک شدت گرفته و با حملات لفظی مقام‌های دو طرف همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG